Roomijs van pistache

Foto Cathy Van de Moortele

Het was een tijdje geleden dat ik nog eens een bestelling geplaatst had bij Pit&Pit, een zaak waar ik graag mijn noten, gedroogd fruit en consoorten bestel. Ik heb meteen ook pistachepasta besteld, omdat ik zin had in pistacheroomijs. Als topping heb ik natuurlijk extra pistachenootjes gebruikt (zorg dat je de pure pistachenootjes bestelt en niet de gezouten).
En ik zou ik niet zijn, als ik niet zou proberen om ook de ijshoorntjes zelf te maken. Het recept voor de ijshoorntjes vind je morgen terug, op het bekende adres.

Wat hebben we nodig:

Hoe gaan we te werk:

  • Doe de eierdooiers in een kom en klop ze los met een garde.
  • Voeg de suiker toe en klop alles samen los met de garde, tot de suiker opgelost is.
  • Doe de melk in een pot en breng die net niet aan de kook.
  • Giet de melk langzaamaan bij de ruban (ei + suiker) en klop alles samen tot een homogeen mengsel.
  • Giet de massa in de pot en zet die terug op het fornuis.
  • Op lage - medium warmte warm je alles op terwijl je voortdurend met een garde klopt. Verhoog de temperatuur beetje per beetje, zodat de eigelen kunnen wennen aan de warmte. De eierdooiers zullen stollen als de bereiding te warm wordt, dus wees voorzichtig.
  • Je bent klaar wanneer de bereiding lichtjes ingedikt is en eruit ziet als dunne vla.
  • Zet de pot van het vuur.
  • Meng de vanillepasta met de pistachepasta, de kleurstof (optioneel) en het zeezout.
  • Voeg de slagroom toe en meng goed tot een homogene massa.
  • Roer deze massa door de warme melkbereiding.
  • Giet alles door een fijne, metalen zeef, om eventueel gestold eigeel eruit te halen.
  • Koel het mengsel helemaal af. Zet het liefst ook een nachtje in de koelkast, zodat het helemaal koud en op smaak is.
  • Volg de instructies van je roomijsmachine.
  • Ik zet mijn Boretti 10 min op voorhand al aan, zodat hij al begint te koelen en te draaien.
  • Giet het mengsel in de kom en laat het toestel zijn werk doen. Op 20 min was mijn roomijs klaar (de machine stopt vanzelf wanneer het ijs klaar is en koelt het nog 30 min als je niet meteen het ijs wilt overscheppen in een doos - ik haal er dan wel de menger al uit).
  • Schep het roomijs in een diepvriesdoos en vries het in of serveer het meteen als soft serve met de pistachenootjes als topping.
TIP:

Het is belangrijk om het mengsel te zeven als je een warme bereiding maakt op basis van melk, ei en suiker. Het kan al eens gebeuren dat het mengsel te warm geworden is en dat er gestolde stukjes ei krijgt. Die blijven dan netjes in de zeef achter.
Voeg een mespuntje (een heel klein beetje kleurt bijzonder goed) groene voedingskleurstofgel toe aan de bereiding voor die mooie groene kleur of hou het puur natuur (dan zal het ijs niet echt groen zijn). Gebruik niet die kleine plastic flesjes kleurstof uit de supermarkt, het effect is niet hetzelfde. Draag wegwerphandschoenen wanneer je voedingskleurstofgel gebruikt. Je bent gewaarschuwd.

Foto Cathy Van de Moortele


Reacties