Pasta alla chitarra met courgette en burrata

Foto Cathy Van de Moortele

De Italiaanse chitarra staat nooit ver weg. Ik gebruik dit toestel graag om pastavellen te versnijden tot lange slierten. Deze keer heb ik ze wat dikker (stand 4 op mijn pastamachine) gemaakt dan wat ik gewend ben (stand 6 op mijn pastamachine) en ik vond dit ook wel fijn om te eten. De courgettes doen het zeer goed in de tuin: ze zijn er in overvloed! Kies jonge exemplaren, waar nog niet teveel zaden in zitten. Schil ze niet, maar was ze wel goed. En die burrata? Ja echt... die hoort er bij. Breek de burrata open boven je bord pasta en schep de room door de pasta. Hij zal mooi binden met de saus.

Wat hebben we nodig:

  • verse pasta op basis van 2 eieren (100 gr), 100 gr semola en 100 gr pastabloem "00"
  • zout
  • olijfolie
  • 1 teen knoflook, ongepeld en geplet
  • 1 courgette, gewassen en in dunne, gelijke plakjes gesneden
  • 1 ui, gepeld en gehalveerd
  • 75 gr Parmezaanse kaas, vers geraspt
  • enkele blaadjes verse basilicum, gescheurd
  • 2 burrata's
  • Aleppo peper (pul biber)

Hoe gaan we te werk:

  • Maak het pastadeeg volgens het recept en laat het 30 min afgedekt rusten.
  • Verdeel het deeg in 4 delen en rol elk deel uit tot stand 4 op je pastamachine.
  • Verwerk de vellen tot linguine of tagliatelle. Ik rol ze uit boven mijn chitarra tot grove linten (er is een dunne en een grovere stand).
  • Laat de pasta even drogen op een pastadroogrek en kook ze daarna al dente in een pot met ruim, gezouten water.
  • In een diepe hapjespan laat je een flinke laag olijfolie warm worden.
  • Leg de teen knoflook in de olie en laat die geurig worden. Gooi daarna de knoflook weg.
  • Frituur de plakjes courgette tot ze lichtjes gekleurd zijn. Laat ze uitlekken op keukenpapier en giet de olie door een metalen zeefje in een bokaal. Je kan deze olijfolie later opnieuw gebruiken in een ander recept.
  • Laat een klein beetje olie over in de pan.
  • Snij de halve uien tot reepjes en fruit die glazig in de olijfolie.
  • Schep de al dente pasta bij de uien en voeg ook de courgetteplakjes weer toe.
  • Voeg een pollepel pastakookvocht toe aan de pan om de saus te maken, ze te doen binden en blinken.
  • Laat de pasta verder garen in de hapjespan.
  • Zet de pan van het vuur en roer de Parmezaanse kaas en de basilicum door de pasta.
  • Verdeel de pasta over 2 diepe borden en leg op elke portie een burrata.
  • Snij de burrata door met een scherp mesje zodat de room over de pasta loopt.
  • Werk af met Aleppo peper, extra basilicum en een drizzle olijfolie.

TIP:

Je kan ook verse tagliatelle kopen in de supermarkt.

Reacties