Salade van watermeloen, Apetina en kalamata olijven

Foto Cathy Van de Moortele

Een echte zomerse salade! Ik kocht een kleine, Spaanse watermeloen bij de groenteboer, net het formaat voor een gezin van twee. Ik wist meteen dat ik van de helft van deze kleine watermeloen, een salade zou maken. Er lagen nog enkele pakjes Apetina kaas in de koelkast en die doen het daar uitstekend bij (als je net als ik niet van de sterke, gezouten smaak van feta houdt). Voor wat crunch voegen we geroosterde nootjes en versgebakken croûtons toe en de smeuïgheid van de avocado maakt het ook boeiend. 
Omdat we met een overdaad aan munt zaten, heb ik enkele bossen gedroogd. Die gedroogde munt is zo geurig en een waardig kruid voor deze salade, samen met de frisheid van de verse basilicum. 
Kocht je al eens kalamata olijven? Ze doen me meteen denken aan op reis gaan... en wie wil dat nu niet?

Wat hebben we nodig:

  • enkele plakken watermeloen, van de schil ontdaan en in blokjes gesneden
  • 1/2 blok Apetina kaas, in blokjes gesneden
  • 1/2 avocado, geschild en in blokjes gesneden
  • sap van 1/2 limoen
  • 7 kalamata olijven
  • 1 dikke snede oud wit brood, in blokjes gesneden en gebakken in een beetje olijfolie in de pan
  • 1 eetlepel gehakte walnoten, geroosterd in een droog pannetje
  • olijfolie
  • 7 blaadjes basilicum
  • gedroogde munt
  • Aleppo peper
  • Maldon zoutvlokjes

Hoe gaan we te werk:

  • Verdeel de blokjes watermeloen, verse kaas en avocado over een decoratief bord.
  • Besprenkel met het limoensap.
  • Strooi de olijven, croûtons en walnoten over de salade.
  • Besprenkel de salade met olijfolie.
  • Strooi de basilicum over de salade en verkruimel ook de munt.
  • Werk af met Aleppo peper en zoutvlokjes.

TIP:

Maak deze salade à la minute, zo is ze op zijn best.


Reacties