Fudgy brownies

Foto Cathy Van de Moortele

Mijn beste vriendin en ik leerden elkaar kennen op de Normaalschool in Eeklo, waar we samen starten met het eerste jaar kleuterleidster. We konden het al snel goed vinden met elkaar en meer dan 30 jaar later is dat nog steeds zo. Geen van beiden werken we als kleuterleidster (het was echt niet aan ons besteed) maar we denken wel graag nog eens terug aan die tijd.
Ondertussen is ze getrouwd en hebben ze samen twee prachtige kinderen. Hun wijnzaak Kovino in Eeklo is mijn go to place om wijn, cava en champagne te halen. Ik laat de keuze aan hen en ze hebben me nog nooit teleurgesteld. Ze kennen ondertussen goed onze smaak en verrassen ons steeds met iets nieuws.
Koen van Kovino is naast wijnhandelaar ook lesgever en professionele chef kok. Dit recept voor brownies is van hem maar ik heb toestemming gekregen om het met jullie te delen. Als dat niet tof is! Wie gaat ze maken?

Wat hebben we nodig:

  • 250 gr fijne griessuiker
  • 125 gr ei (2.5 eieren)
  • 125 gr fondant chocolade, gehakt (of callets - geen chocolate chips)
  • 125 gr boter
  • 30 gr pure cacao
  • 20 gr patisseriebloem

Hoe gaan we te werk:

  • Verwarm de oven voor op 180°C.
  • Zet een rechthoekige silicone vorm klaar of bekleed een metalen vorm met ingevet bakpapier.
  • Doe de suiker in de kom van de Kenwood.
  • Voeg de eieren toe en klop alles op tot de suiker gesmolten is.
  • Smelt de chocolade au bain marie. Ik smelt ze op mijn Stoves op de smeltstand nr I. Roer de chocolade door.
  • Smelt ook de boter.
  • Voeg de gesmolten chocolade toe aan de eieren en klop goed op.
  • Voeg nu ook de gesmolten boter toe en klop opnieuw goed op.
  • Zeef de cacao en bloem boven de mengeling en klop een laatste maal op.
  • Giet de massa in de voorbereide vorm en bak de brownies 14 min.
  • Je zal merken dat de brownies nog zacht en nat zijn in het midden, maar dat is net wat een goede brownie moet zijn.
  • Laat de brownie afkoelen en zet hem in de koelkast om op te stijven.
  • Snij de brownie in vierkantjes.

TIP:

Ik heb een Amerikaanse browniepan waarbij ik, van zodra de brownies uit de oven komen, een raster op de brownies zet, waardoor ze meteen in porties gesneden worden.

Reacties