Ijshoorntjes

Foto Cathy Van de Moortele

Een aantal jaren terug, kocht ik in een opwelling (ja, dat overkomt me wel eens, haha) een nieuwe mal voor mijn wafelijzer, waarmee ik platte, ronde wafeltjes kon maken. Nu pas heb ik er een kegelvorm bij, om die wafeltjes om te toveren tot hoorntjes. Helemaal blij dus, nu ik zelf ijshoorntjes kan maken. Niets ergerlijker dan een ijsje kopen aan de ijskar, en dan merken dat het hoorntje helemaal wak is... Voortaan maak ik zelf mijn hoorntjes én mijn ijs.
Dit recept is goed voor 7 hoorntjes.

Wat hebben we nodig:

  • 33 gr eiwit (1 eiwit)
  • 60 gr bloemsuiker, gezeefd
  • 10 gr vanillesuiker
  • snuifje zout
  • 60 gr patisseriebloem
  • 50 gr boerenboter, gesmolten en afgekoeld

Hoe gaan we te werk:

  • Klop het eiwit los.
  • Doe de bloemsuiker er bij en klop samen tot de suiker opgelost is.
  • Voeg de vanillesuiker erbij en klop opnieuw tot de suiker opgelost is.
  • Meng het zout onder de bloem en roer die onder de natte ingrediënten. Zorg dat de klontertjes er uit zijn.
  • Giet de boter bij het beslag en meng ze er onder.
  • Laat het beslag 30 min rusten.
  • Warm het wafelijzer op (stand 6 op mijn Frifri) en vet de mal lichtjes in.
  • Schep een portie beslag (ik gebruik hiervoor mijn kleine koekjesschep - ongeveer een eetlepel beslag per wafeltje) in het midden van de mal en sluit het deksel. Het wafeltje is klaar wanneer er geen stoom meer uit het wafelijzer komt. Reken op 1 min.
  • Bak het wafeltje, draai het rond de kegel (pas op voor je vingers want de wafeltjes zijn superheet!), druk de naad goed aan tegen de kegel en laat afkoelen. Verwijder de kegel.

TIP:

Bewaar de wafeltjes luchtdicht in een blikken trommel.

Reacties