Ciabatta met ricotta en gebakken shii-take

Foto Cathy Van de Moortele

Je hebt misschien al door dat ik niet de persoon ben die boterhammen eet met salami, kaas of choco. Niets mis mee natuurlijk, maar ik heb wat meer uitdaging nodig: een bijzonder beleg of een boeiende presentatie bijvoorbeeld. Vaak vertrek ik van wat ik al in huis heb en meestal maak ik dit soort lunch wanneer mijn zelfgebakken brood bijna op is en ik nog slechts een kleine homp over heb. Dan snij ik dikke sneden van het brood en rooster die in wat olijfolie in een pan. Maar als ik zelfs geen resten brood meer heb, dan heb ik in mijn voorraadkast altijd wel een voorverpakt ciabatta brood.
Deze ciabatta met ricotta en shii-take is yummy!

Wat hebben we nodig:

  • 1 ciabatta afbakbrood
  • olijfolie
  • 250 gr ricotta
  • peper van de molen
  • Maldon zoutvlokjes
  • Aleppo peper (pul biber)
  • bieslook, vers gesnipperd
  • 1 kleine ui, gepeld en fijngesnipperd
  • 300 gr shii-take, schoongemaakt (snij de steeltjes weg tot aan het hoedje) en in plakken gesneden
  • 2 pijpajuintjes, schoongemaakt en gesnipperd

Hoe gaan we te werk:

  • Bak de ciabatta zoals aangegeven op de verpakking. Laat het brood afkoelen op een rooster en snij het dan horizontaal door.
  • Kruid de ricotta met peper, zout en Aleppo peper en voeg er veel vers gesnipperde bieslook aan toe.
  • Besmeer de onderste helft van het ciabatta brood met de ricotta.
  • In een pan laat je wat olijfolie goed warm worden.
  • Voeg de snippers ui toe, samen met de shii-take.
  • Laat alles zo'n 15 min bakken en schep af en toe (niet te vaak, zodat de champignons de kans krijgen te kleuren) om.
  • Kruid met peper en zout.
  • Verdeel de shii-take over de ricotta en strooi er de pijpajuintjes over.

TIP:

De steeltjes van shii-take zijn taai en niet lekker om te eten. Hou ze bij in je vriezer voor als je bouillon maakt, het zijn schitterende aromaten.
 

Reacties