Citrusroomijs

Foto Cathy Van de Moortele

Het hoeft helemaal niet moeilijk te zijn om ijs te maken. Als je roomijs maakt op basis van eieren, dan laat je het beslag best een nachtje koelen. Maar wat als je geen zin hebt om te wachten? Dan is dit een ideaal recept voor jou!

Wat hebben we nodig:

  • 1 sinaasappel, goed gewassen
  • 2 limoenen, goed gewassen
  • 175 gr bloemsuiker
  • een mespuntje oranje kleurstofgel van BrandNewCake (optioneel)
  • 600 ml slagroom

Hoe gaan we te werk:

  • Leg de roomijsmachine al vast aan, zodat ze kan beginnen koelen.
  • Haal de zeste van een halve sinaasappel en de zeste van een halve limoen.
  • Pers de volledige sinaasappel en de volledige limoenen uit.
  • Meng de bloemsuiker goed met de zestes en doe ze in de kom van de Kenwood.
  • Voeg het citrussap toe en meng goed, tot de suiker is opgelost.
  • Kleur de room met het mespuntje kleurstofgel en meng goed.
  • Voeg de slagroom toe aan de mengeling en klop alles lobbig. Klop niet te lang, je wilt enkel heel zachte pieken, geen boter.
  • Giet de vulling in de roomijsmachine en laat het toestel zijn werk doen. Volg de instructies op jouw machine.

TIP:

De kleurstof is compleet optioneel. Het voegt geen smaak toe, enkel een iets oranjere kleur, wat ik wel leuk vind. Gebruik niet die kleine, plastic flesjes kleurstof uit de supermarkt. Dat verdunt enkel je bereiding zonder effectief kleur toe te voegen. Ik gebruik liefst gel of poeder om voeding te kleuren.
Haal je ijs 30 min op voorhand uit de vriezer en plaats de pot in de koelkast tot gebruik, zodat hij zachter is om te scheppen.
De zeste haal ik van het citrusfruit met mijn MicroPlane, zodat ze mooi fijn geraspt is.
Mijn eerste roomijsmachine had een ijsemmer die ik 24u op voorhand in de vriezer moest plaatsen. Vaak had ik op dat moment geen plaats in de vriezer, waardoor ik geen roomijs kon maken wanneer ik dat wenste. De roomijsmachine stond daardoor meer in de kast dan op mijn aanrecht. Het roomijs uit dat toestel, bevatte ook vaak ijskristallen. Nu ik deze Boretti zelfvriezende roomijsmachine met een inhoud van 2l) in huis gehaald heb, kan ik roomijs maken wanneer ik dat wil, omdat de emmer niet in de vriezer moet gekoeld worden. Het ijs kan in de vriezer bewaard worden zonder dat er ijskristallen op komen.

Reacties