Knapperige zomersalade

Foto Cathy Van de Moortele

Ik had 2 zalmfilets sous-vide gegaard en mijn man was onderweg naar huis, maar ik had nog steeds geen idee waar ik de zalm bij zou serveren. Mijn mini-Delhaize aka voorraadkast biedt vaak de oplossing die ik zoek: even neuzen wat ik daar kan scoren en ja hoor: meteen ideetjes in overvloed!
Deze salade is niet alleen zomers maar ook crunchy en kleurrijk en je kan er mee variëren naargelang wat je in huis hebt. Goed om groentjes op te maken en extra vitamientjes binnen te krijgen. Deze knapperige zomersalade doet het prima met zalm maar ook met kip bijvoorbeeld.

Wat hebben we nodig:

  • 3 eetlepels olijfolie
  • 2 eetlepels witte wijnazijn
  • sap van 1/2 citroen
  • 2 stelen groene selder, schoongemaakt en in fijne brunoise gesneden
  • 1/2 rode ui, gepeld en in fijne brunoise gesneden
  • 1 grote tomaat, ontpit en in fijne brunoise gesneden
  • 1 geroosterde paprika (bokaal), in fijne brunoise gesneden
  • 1/2 komkommer, gewassen en in fijne brunoise gesneden
  • 8 zwarte olijven, ontpit en in plakjes gesneden
  • 1/2 groene paprika, schoongemaakt en in fijne brunoise gesneden
  • 1 blik kikkererwten, gespoeld en uitgelekt
  • platte peterselie, gewassen en fijngesnipperd
  • 3 pijpajuintjes, schoongemaakt en fijngesnipperd
  • peper van de molen
  • (selderij)zout

Hoe gaan we te werk:

  • Meng de olijfolie met de witte wijnazijn en het citroensap in een grote kom. Gebruik hiervoor een garde.
  • Doe alle groentjes bij de vinaigrette in de kom.
  • Strooi de peterselie en de pijpajuintjes over de groentjes.
  • Kruid met peper en zout en schep goed om.
  • Serveer deze knapperige zomersalade met proteïnen naar keuze. Bij mij was dat plakjes hardgekookt ei en sous-vide gegaarde zalmfilets.

TIP:

Voor de liefhebbers van feta: verkruimel een blok feta boven de groentes.
Geen feta liefhebber? Er zijn ook alternatieven zoals Apetina, een gezouten kaas op basis van koemelk.
Dit zou een prima salade zijn als bijgerecht bij de BBQ.

Reacties