Pasta met krab en witte wijn botersaus

Foto Cathy Van de Moortele

Er zijn van die dagen waarop ik echt blij ben dat ik thuis zelf mijn lunch kan klaarmaken. Het maken van deze gevulde pasta was zo leuk om te doen en zo smakelijk om te eten. Ik nam er nog wat brood bij, om de restjes saus mee op te deppen, zo lekker was die. 
Je kan zelf kiezen welke vorm jij jouw pasta wil geven. Deze keer heb ik er gyoza van gemaakt, gewoon omdat ik daar zin in had. Maar je kan dus ook gewoon vierkante ravioli maken, of ronde of wat jij maar leuk vindt. Het recept voor dit pastadeeg is wat rijker dan mijn normale recept. Ik had veel eieren van onze kippetjes en heb een pastadeeg gemaakt met meer eieren in. Het deeg was zijdezacht en soepel en mooi van kleur ook nog eens. De helft van het pastadeeg heb ik apart gehouden voor een ander recept, dat binnenkort ook online komt (ravioli gevuld met vlees en daarbij een tomatensaus).
Bij mijn bestelling van Crisp, zat ook vers krabvlees. Daar kan ik zo van genieten en ik wou er dus ook echt iets bijzonders van maken. Deze gevulde pasta met krab is mijn guilty pleasure van de week...

Wat hebben we nodig:

  • 4 eieren + 1 eierdooier (totaal 215 gr)
  • 360 gr semola

  • 250 gr vers krabvlees, fijngehakt
  • verse bieslook, fijngesnipperd
  • 4 pijpajuintjes, schoongemaakt en fijngesnipperd
  • 250 gr ricotta
  • sap en zeste van 1 citroen
  • zout
  • Aleppo peper

  • 50 ml olijfolie
  • 1 sjalot, gepeld en fijngesnipperd
  • Aleppo peper
  • zout
  • 100 ml witte wijn
  • 60 gr boter, in blokjes

Hoe gaan we te werk:

  • Maak het pastadeeg door de eieren goed te mengen met de semola. Laat dit soepele deeg minstens 30 min rusten in een ziploc zakje, zodat er geen lucht aan kan en de gluten zich kunnen ontspannen.
  • Ondertussen maak je de vulling klaar: meng alle ingrediĆ«nten en proef of er nog kruiding bij moet. Er gaat altijd wat kruiding verloren tijdens het koken, hou daar rekening mee.
  • Verdeel het deeg in 2 en hou 1 deel afgedekt verpakt in de koelkast voor een andere bereiding.
  • Verdeel het andere deel nogmaals in 2 en rol het deeg uit tot pastavellen. Ik ga tot en met stand 6 op mijn Kenwood pastamaker.
  • Gebruik een grote, ronde uitsteker om cirkels deeg te maken. Schep op elke cirkel deeg een koffielepel vulling. Maak de randjes van de cirkel nat met wat water en vouw de cirkel dicht of maak er gyoza van zoals ik gedaan heb (met plooitjes). 
  • Ga zo door tot alle vulling opgebruikt is. 
  • Leg de gevulde pasta op een bakmatje dat ingevet is met olie.
  • Kook de pasta (het water mag niet hevig borrelen) gaar.
  • Ondertussen maak je de saus: in een sauspan laat je de olijfolie warm worden. Fruit het sjalotje glazig.
  • Kruid met Aleppo peper en zout.
  • Voeg de witte wijn en de boter toe en laat de saus zachtjes verder sudderen tot ze mooi gebonden en glanzend is.
  • Serveer de gevulde pasta met de saus en werk af met extra bieslook, zeste van citroen en Aleppo peper.

TIP:

Je kan de gevulde pasta na het vormen invriezen op het bakmatje. Eenmaal bevroren, breng je ze over in een ziploc zakje. Verbruik binnen de maand en doe ze bevroren in het water.


Reacties