Varkensreepjes in de wok

Foto Cathy Van de Moortele

Ik was helemaal blij toen ik hoorde dat er in de buurt een Aziatische supermarkt kwam! Ik hou wel van Aziatische gerechten en als ik dan niet naar Gent of Brugge moet om de ingrediënten te vinden, dan ben ik daar superblij mee. Mijn eerste bezoek was alvast geslaagd: ik vond er een nieuwe wok, in plaatstaal en die doet het prima op mijn inductieplaat. De wok wordt super heet waardoor ze een antikleeflaag krijgt en je producten niet blijven "plakken". Ik heb ze meteen uitgetest en goed bevonden.

Wat hebben we nodig:

  • 250 gr varkenshaas
  • snuifje natriumbicarbonaat
  • 1 koffielepel maïzena
  • 1 koffielepel sojasaus
  • een stuk gember, geraspt
  • witte peper
  • wokolie (ik gebruik graag rijstolie)
  • 1 ui, gepeld en in parten gesneden
  • 6 pijpajuintjes, schoongemaakt
  • 1 stuk gember, fijngesneden
  • 1 teen knoflook, gepeld en fijngesneden
  • 2 eetlepels oestersaus
  • 1 eetlepel mirin (Aziatische rijstwijn)
  • snuifje suiker
  • 1 eetlepel sojasaus
  • 1 koffielepel getoaste sesamolie
  • 1 zakje sojascheuten

Hoe gaan we te werk:

  • Snij het varkensvlees in flinterdunne plakjes. Snij de plakjes daarna in reepjes en doe ze in een kom.
  • Bestrooi het vlees met natriumbicarbonaat, maïzena, sojasaus, geraspte gember (het sap mag er zeker bij) en witte peper. Kneed deze producten flink door het vlees en laat het vlees een kwartiertje marineren.
  • Verhit de wok tot hij rookt.
  • Voeg 2 eetlepels wokolie toe en draai goed rond zodat ook de zijkanten van de wok een laagje olie krijgen.
  • Wok het vlees kort en schep het voortdurend om, tot het bijna gaar is. Dit gaat heel snel.
  • Haal het vlees uit de wok en laat het rusten in een kommetje.
  • Voeg eventueel wat olie toe.
  • Doe de ui in de olie en schep om.
  • Voeg de witte delen van de pijpajuintjes toe, je hoeft die niet te versnijden.
  • Voeg ook de gember en knoflook toe en roerbak.
  • Nu gaan we de saus er aan toevoegen: oestersaus, mirin, suiker, sojasaus en sesamolie.
  • Warm even goed door.
  • Voeg het vlees weer toe en schep goed om.
  • Voeg nu ook het groen van de pijpajuintjes (in grove stukken gesneden) en de sojascheuten toe.
  • Schep een laatste maal om en serveer in 2 diepe kommen.

TIP:

Voeg gerust wat sambal oelek toe als je het graag pittig hebt.
Kies sojascheuten die nog mooi wit en fris en knapperig zijn en verwerk ze zo snel mogelijk.
Serveer dit vleesgerecht bij rijst of nasi of bami.

Reacties