Bladerdeegbakje met asperges

Foto Cathy Van de Moortele

Ze zijn er weer: het witte goud! Oh wat ben ik blij met de aspergekweker in de buurt. 's Ochtends met liefde geoogst, 's middags op ons bord. Verser dan vers en bijzonder smaakvol. Elk jaar opnieuw kijk ik naar het aspergeseizoen en vandaag deel ik met jullie een heerlijk recept: een bladerdeegbakje gevuld met ragoût van asperges, handgepelde grijze garnaal en gerookte zalm. Ja, precies, ik weet dat je er al zin in hebt. Lees snel verder...

Wat hebben we nodig:

  • 6 asperges, geschild
  • 30 gr boter
  • 40 gr (vloeiende) bloem
  • 350 ml (verse) bouillon, koud
  • 30 ml room
  • peper van de molen
  • zout
  • verse nootmuskaat
  • peterselie, fijngesnipperd
  • 2 bladerdeegbakjes
  • 80 gr handgepelde grijze garnalen
  • 80 gr gerookte zalm, in snippers verdeeld
  • sap van 1/2 citroen

Hoe gaan we te werk:

  • Gaar de asperges naar voorkeur. Ik gaar ze sous-vide met wat boter, peper en zout, gedurende 40 min op 85°C. Het vocht wat nadien in de zak zit, giet ik bij de saus.
  • Verwarm de oven voor op 200°C.
  • Laat de boter smelten en roer de bloem er door.
  • Laat de bloem even mee garen tot het naar koekjes ruikt.
  • Giet de koude bouillon gedeeltelijk aan bij de roux en meng goed tot een gebonden saus.
  • Voeg ook de room toe.
  • Kruid met peper, zout, nootmuskaat en peterselie.
  • Bak de bladerdeegbakjes ongeveer 20 min, tot ze mooi gekleurd en krokant zijn.
  • Snij de asperges in hapklare stukken en meng ze onder de saus.
  • Voeg ook de garnalen en zalm toe en schep om.
  • Verfris de saus met citroensap.
  • Vul de bladerdeegbakjes met de ragoût en serveer.

TIP:

Wil je zelf bladerdeegbakjes (vidées) maken? Dat kan: in dit recept vind je de werkwijze terug. Vidées kan je ook bestellen bij je bakker, hij zal ze graag voor je maken.
Spaar de schillen en afsnijdsels van je asperges op in een zak in de vriezer, we gaan er later soep van maken.

Foto Cathy Van de Moortele





Reacties