Beef Lo Mein

Foto Cathy Van de Moortele

Ik bestel af en toe kraai en bavette bij mijn slager. Dit heerlijke stukje rundsvlees zie je zelden in de toonbank liggen en al zeker niet vaak in de supermarktslagerij (Delhaize Maldegem heeft het wel in het assortiment). Het vlees is veel sterker van smaak en kan er heel vezelig uit zien, vandaar dat het belangrijk is om het vlees tegen de draad in te snijden. Voor deze Beef Lo Mein snij je het vlees in hele dunne plakjes.

Wat hebben we nodig:

  • 300 gr bavette of kraai (rundsvlees)
  • snuif zout
  • snuifje natriumbicarbonaat (dit zal het vlees extra zacht maken)
  • 2 eetlepels Aziatische cooking wine
  • 1/2 eetlepel sojasaus
  • 1/2 eetlepel maïzena
  • peper van de molen
  • 3 eetlepels (rijst)olie
  • 1 grote ui, gepeld en in repen gesneden
  • stuk gember, geraspt
  • 2 tenen knoflook, gepeld en geraspt
  • 2 paprika's, ontpit en in repen gesneden
  • 300 gr eierpasta
  • 3 eetlepels sojasaus
  • 3 eetlepels oestersaus
  • 1 koffielepel geroosterde sesamolie
  • pijpajuintjes, schoongemaakt en gesnipperd
  • sesamzaadjes, geroosterd

Hoe gaan we te werk:

  • Snij het vlees in dunne plakjes.
  • Marineer het vlees 20 min in een mengeling van zout, natriumbicarbonaat, cooking wine, sojasaus, maïzena en peper. Dit gaat makkelijkst in een diepvrieszakje, zodat je alles kan kneden zonder je handen vuil te maken.
  • Zet de wok op het vuur en laat hem zo heet worden, dat je de hitte uit de pan ziet komen.
  • Voeg dan pas de olie toe en laat die ook zo heet worden.
  • Roerbak het vlees tot het voor de helft gebakken is.
  • Voeg de uien toe.
  • Roerbak nu de uien. Bestrooi ze met wat zout zodat ze hun vocht vrijgeven.
  • Voeg de gember en knoflook toe en roerbak die even mee.
  • Doe de paprikareepjes erbij en wok ze mee.
  • Ondertussen gaar je de eiernoodles in ruim, gezouten water.
  • Zet de wok van het vuur en voeg de eiernoodles toe. Meng alles goed door elkaar.
  • Voeg de sojasaus, oestersaus en sesamolie toe en schep nogmaals goed om.
  • Verdeel dit gerecht over twee kommen.
  • Werk af met pijpajuin en sesamzaadjes.

TIP:

Ik bewaar mijn gember ongeschild in de diepvriezer. Wanneer ik gember nodig heb, rasp ik hem bevroren met mijn microplane. Zelfs zonder te schillen zal je alleen pure gember uit de rasp krijgen.
Gebruik gerust verschillende kleuren paprika of voeg ook wat diagonaal gesneden plakjes wortel toe.
Wil je net als ik, zelf je noodles maken? Weeg dan 300 gr witte broodbloem af. Doe 2 eierdooiers in een kom en voeg voldoende water toe tot je aan een totaal gewicht van 150 gr kom. Voeg de natte ingrediënten bij de bloem en meng tot een homogeen, zacht deeg. Ik gebruik hiervoor mijn keukenrobot. Laat het deeg 30 min rusten in een ziploc zakje. Rol het deeg in porties uit tot lange vellen en versnij ze dan tot dunne strips (ik heb mijn Italiaanse chitarra gebruikt om deze pasta te maken).



Reacties

Dieter zei…
Goeiemorgen, wij hebben steeds bavette of kraai liggen in Delhaize Maldegem hoor :)
vers versneden.
Dag Dieter! Blij dat te horen! Jullie hebben inderdaad wel een heel groot assortiment vers vlees. Ik pas het meteen aan in mijn bericht. Bedankt!

Cathy
Dieter zei…
top! merci, fijn weekend