Ramen noodles met shumeji champignons

Foto Cathy Van de Moortele

Nooit gedacht dat een goedkope plaatstalen wok van de Aziatische supermarkt het antwoord zou zijn op heerlijke gerechten die niet aan de wok blijven plakken. Ik twijfelde of plaatstaal wel geschikt was voor inductie, maar hey: wie niet waagt.. Mij hoef je niet meer te overtuigen. Tijdens mijn Aziatisch shopping tripje bracht ik onder andere shimeji en white crab mushrooms mee. Toen had ik nog niet echt een idee wat ik er mee zou doen, maar je kan er echt zoveel mee. Voor deze middag dit vegetarisch gerecht voor 1 persoon.

Wat hebben we nodig:

  • 1 portie (ramen) noodles
  • wokolie (ik gebruik graag rijstolie)
  • 150 gr shimeji champignons, van de wortels ontdaan en van elkaar gescheiden
  • 150 gr white crab mushrooms, van de wortels ontdaan en van elkaar gescheiden
  • zout
  • 2 tenen knoflook, gepeld en gesnipperd
  • witte peper
  • 1 eetlepel sojasaus
  • 1 eetlepel misopasta
  • 100 gr sojascheuten
  • verse peterselie, gesnipperd
  • 3 pijpajuintjes, schoongemaakt en diagonaal versnipperd
  • sambal oelek

Hoe gaan we te werk:

  • Zet een pot met gezouten water op het fornuis en breng die aan de kook.
  • Zet je plaatstalen wok op het vuur en laat hem heel warm worden. Van zodra de wok verkleurt en rookt, voeg je de olie toe.
  • Laat de olie ook heel heet worden, tot ze begint te roken.
  • Voeg alle champignons toe en roerbak ze.
  • Kruid met zout.
  • Voeg de knoflook toe en kruid met witte peper.
  • Ondertussen gaar je de noodles.
  • Geef de champignons smaak met sojasaus en misopasta.
  • Schep de gare noodles in de wok.
  • Strooi er de sojascheuten over en schep goed om.
  • Werk af met peterselie en pijpajuin.
  • Wil je het graag pittig, geef er dan sambal oelek bij.

TIP:

Hoe maak je deze champignons schoon? Met een koksmes snij je de onderkant (de wortels) weg. Haal alle champignons van elkaar, zodat ze los zijn.
Ik heb ramen noodles gebruikt maar de keuze is eindeloos, zelfs pasta is ok.



Reacties