Huevos rotos ofwel Gebroken eieren

Foto Cathy Van de Moortele

Jaja, hier ben ik weer met mijn favoriete eieren. Nu onze kippen weer volop leggen en ik dol ben op eieren, wil ik jullie dit smaakvolle recept voorstellen. Tijdens mijn wekelijkse boodschappentochtje naar de groentewinkel, kocht ik onder andere rode krieltjes. Ik vind dit altijd leuk omwille van het extra kleurtje. We gaan de krieltjes smaak geven met pimenton de la vera en ze afwerken met reepjes ui en ei. Ben je er klaar van? 

Wat hebben we nodig:

  • 45 ml olijfolie
  • 1 1/2 koffielepel pimenton de la vera dulce (gerookt zacht paprikapoeder)
  • snuif zout
  • peper van de molen
  • chilivlokjes
  • 200 ml water
  • 600 gr (rode) krieltjes, gewassen en in dikke plakken gesneden
  • 200 gr ui, gepeld, in fijne brunoise gesneden
  • 2 tenen knoflook, gepeld en geperst
  • 4 dagverse eitjes
  • verse bladpeterselie, grof gesnipperd

Hoe gaan we te werk:

  • Laat de olijfolie warm worden in een diepe hapjespan.
  • Strooi het paprikapoeder, het zout, peper van de molen en enkele chilivlokjes voor pit, in de warme olie en roer goed om.
  • Voeg het water toe en breng het aan de kook.
  • Leg de aardappelschijven in de pan en zet er een deksel op.
  • Laat de krieltjes 5 min garen.
  • Voeg de uienrepen toe, schep om en zet het deksel weer op de pan.
  • Laat de uien zo'n 3 min mee garen.
  • Voeg de knoflook toe en schep om.
  • Maak 3 holtes tussen de aardappelen en giet in elke holte een eitje, zonder de dooier te breken.
  • Kruid de eieren met peper en zout.
  • Laat de eieren zo'n 4 min garen, op een laag vuur.
  • Strooi de peterselie over het gerecht en serveer.

TIP:

Eet dit gerecht van zodra het van het vuur komt. Ik eet er graag vers gebakken brood bij, in dikke sneden.

Reacties