Pasta met 'nduja en kerstomaat

Foto Cathy Van de Moortele

Het bokaaltje 'nduja in mijn koelkast loopt stilaan op zijn einde. Ik ben er zuinig mee geweest, gezien ik het niet overal kan krijgen en ik niet zo heel vaak in Gent kom. Het is er te koop bij een kleine, Italiaanse speciaalzaak, genaamd Da Luigi in de Lammerstraat. 
Het moet rond 22u geweest zijn gisterenavond, toen ik begon aan mijn tomatensaus. Gewoon, omdat ik ze dan de volgende dag enkel nog hoef op te warmen en we snel aan tafel kunnen. Ik had zelfs verse spaghetti alla chitarra gekocht bij Delhaize, er was net een actie 1+1 en het viel me bijzonder goed mee. Ook al is dit verse pasta, hij bewaart nog best lang in de gesloten verpakking in de koelkast. Goed om te weten dus, dat ik deze pasta achter de hand kan houden als ik echt eens geen zin heb om zelf mijn verse pasta te maken.

Wat hebben we nodig:

  • 50 ml olijfolie
  • 2 tenen knoflook, gepeld en geraspt
  • 1 flinke eetlepel 'nduja
  • 500 gr kerstomaatjes, gehalveerd
  • peper van de molen
  • een snuif fleur de sel
  • 2 takken verse basilicum
  • 1 verpakking Bertagni (300 gr) spaghetti alla chitarra
  • 50 gr Parmezaanse kaas, vers geraspt
  • enkele blaadjes verse basilicum, gescheurd

Hoe gaan we te werk:

  • Warm de olijfolie op in een diepe hapjespan.
  • Voeg de knoflook toe en laat die meefruiten op een medium vuur.
  • Van zodra de knoflook geurig wordt, roer je de 'nduja door de knoflookolie tot hij helemaal opgelost is.
  • Voeg de tomaatjes toe.
  • Kruid met peper, zout en de takken verse basilicum.
  • Laat de tomaatjes openbreken en zacht worden. Ik doe dit op een zacht vuurtje en laat de saus zeker 30 min pruttelen om smaak te ontwikkelen.
  • Gooi de takken basilicum weg.
  • Ondertussen kook je de pasta al dente in ruim, gezouten water.
  • Haal de pasta uit de pot en voeg hem toe aan de tomatensaus, met een flinke pollepel pastakookvocht. Dit pastakookvocht zal ervoor zorgen dat de pasta verder kan garen in de saus, maar ook dat je saus mooi gebonden en glanzend wordt, dankzij de zetmelen in het kookvocht.
  • Zet de pan van het vuur zodra de pasta de gewenste gaarheid heeft.
  • Roer de kaas en de verse basilicum door de pasta.
  • Serveer op 2 grote borden.

TIP:

De basilicum die je in eerste instantie toevoegde, zorgt voor smaak. Je mag de basilicum weggooien nadat de saus de gewenste consistentie heeft. Voeg verse blaadjes basilicum toe net voor het serveren, zodat ze nog mooi groen zijn.
Wat is 'nduja? Deze smeerbare, pittige worst van varkensvlees en kruiden, is afkomstig uit Calabrië. Voeg deze 'nduja toe aan tomatensauzen, pizza, pasta, in een omelet, in de soep,...


Reacties