Toast gerookte zalm


Foto Cathy Van de Moortele

Gewoon, omdat het zo lekker is. Met dit mooie weer heb ik echt zin in zomerse lunchkes zoals deze toast met gerookte zalm. In mijn koelkast staat meestal Griekse yoghurt uit te lekken in mijn kaasmaker, zodat ik zelf mijn roomkaas kan samenstellen. Deze keer heb ik hem gemengd met verse dille, rode ui, beetje knoflook. Past perfect bij de gerookte zalm.

Wat hebben we nodig:

  • 1 dikke snede brood
  • olijfolie
  • 100 gr roomkaas natuur
  • peper van de molen
  • kruidenzout
  • verse dille, gesnipperd
  • 1/4 rode ui, gepeld en zeer fijn gesnipperd
  • 1/2 teen knoflook, gepeld en geperst
  • 75 gr gerookte zalm
  • komkommer, gewassen
  • roze peperbollen

Hoe gaan we te werk:

  • Leg de grill in je oven aan en zet een bakplaatje met rooster klaar.
  • Besprenkel je snede brood met olijfolie en laat hem mooi kleuren onder de grill.
  • Draai het brood om, besprenkel met olijfolie en laat ook deze kant mooi kleuren.
  • Kruid de roomkaas met peper, kruidenzout, verse dille, rode ui en knoflook.
  • Besmeer de toast ruim met deze kruidenkaas.
  • Leg de gerookte zalm op de kaas.
  • Schaaf de komkommer in lange slierten. Ik gebruik hiervoor mijn mandoline om ze zo dun mogelijk te kunnen schaven, maar je kan ook een dunschiller gebruiken.
  • Rol de plakken komkommer strak op en snij ze dan in 2. 
  • Versier de toast met de rondjes komkommer.
  • Werk af met plukjes dille, extra rode ui en geplette roze peperbollen.

TIP:

Meng ook eens wat citroenzeste door de roomkaas voor extra frisheid.
Wil je zelf je roomkaas maken? In de kaasmaker van Lékué is dat heel makkelijk: schep volle, Griekse yoghurt in het mandje, strooi er een beetje zout over (voor een hartige kaas, anders geen zout) en zet het deksel er op. Laat dit potje nu 3-4 dagen in de koelkast staan. In het kommetje onder het zeefje, zit alle vocht uit de yoghurt. In het mandje heb je de roomkaas.
Ik schil de komkommer niet, zodat je nog een mooi groen randje hebt.

Reacties