Pasta met ham in tomatenroomsaus

Foto Cathy Van de Moortele

Tussen het stofzuigen en dweilen door, besloot ik voor mezelf een snelle pasta te maken. Ik maak altijd graag een beetje teveel pasta, zodat ik nog een portie heb voor een andere dag. De koelkast was uitgewassen en ik had wat restjes te verwerken: een bijna lege tube tomatenpuree, nog 3 plakjes gekookte ham, een stuk Parmezaanse kaas. In mijn voorraadkast heb ik ook enkele pakken pasta staan, voor emergency gerechtjes waarbij het wat sneller moet gaan. Er zat nog net genoeg room in mijn brik (schrijf: room op boodschappenlijstje) en ik was klaar voor mijn pasta.

Wat hebben we nodig:

  • 200 gr korte pasta
  • zout
  • olijfolie
  • 1 sjalotje, gepeld en fijngesnipperd
  • 3 plakken gekookte ham, in reepjes gesneden
  • 30 ml witte wijn
  • 200 ml room
  • 1/2 koffielepel zoet paprikapoeder
  • 40 gr tomatenpuree
  • platte peterselie, gesnipperd
  • Parmezaanse kaas

Hoe gaan we te werk:

  • Zet een pot met ruim, gezouten water op het fornuis en breng dat aan de kook.
  • Kook de pasta al dente (enkele minuten minder dan wat de verpakking aangeeft).
  • Ondertussen laat je wat olijfolie warm worden in een diepe hapjespan.
  • Fruit de sjalotjes glazig en voeg de reepjes ham toe. Laat de ham even meebakken.
  • Blus met de witte wijn en laat die praktisch wegkoken.
  • Voeg de room toe en warm goed door.
  • Kruid met paprikapoeder.
  • Roer de tomatenpuree door de saus, zodat ze mooi roze wordt.
  • Schep de al dente pasta uit het water en voeg ze toe aan de saus.
  • Voeg voldoende pastakookvocht toe om de saus te laten glanzen. Het pastakookvocht zal ook helpen om de saus in te dikken en om de pasta makkelijker om te scheppen.
  • Werk af met platte peterselie en vers geraspte Parmezaanse kaas.

TIP:

Voeg de kaas pas toe wanneer de pan al van het vuur is.


Reacties