Spaghetti met prei en gerookte zalm

Foto Cathy Van de Moortele

Ik kan er niet genoeg van krijgen... er wordt hier meerdere keren per week verse pasta gegeten. Ook al moet ik enkel voor mezelf koken, dan nog maak ik mijn pasta vers, het duurt echt niet zo lang. Het deeg kneed ik meestal 's morgens, voor ik naar het werk vertrek. Ik bewaar het in een silicone ziploc zakje en wanneer ik in de namiddag thuis kom, hoef ik het enkel nog uit te rollen en te verwerken tot de pastasoort die ik voor ogen had.
Dit is een ideaal receptje voor als je nog wat gerookte zalm in de koelkast liggen hebt. De prei en de erwtjes geven niet alleen kleur, maar zorgen ook dat je groentjes op je bord krijgt.

Wat hebben we nodig:

  • pasta op basis van 50 gr ei, 50 gr semola en 50 gr pastabloem
  • olijfolie
  • 1 sjalot, gepeld en gesnipperd
  • wit en lichtgroen van 1 preistengel, gewassen en gesnipperd
  • zout
  • 50 ml witte wijn
  • sap van 1/2 citroen
  • 125 ml room
  • peper van de molen
  • zacht paprikapoeder
  • 85 gr gerookte zalm, gesnipperd
  • 30 gr diepvrieserwtjes, bevroren
  • verse bieslook, gesnipperd

Hoe gaan we te werk:

  • Doe het ei met de twee soorten bloem in de kom van de keukenrobot.
  • Meng alles tot een samenhangend deeg.
  • Maak een rol van het deeg en laat het deeg minstens 30 min rusten in een gesloten zakje. Dit zal het uitrollen makkelijker maken omdat de gluten kunnen relaxen.
  • Rol het deeg uit en versnij het tot de pastasoort die jij leuk vindt. Ik heb vandaag gekozen voor spaghetti.
  • Zet een pot met water klaar, die je flink kruidt met zout.
  • In een diepe hapjespan, laat je wat olijfolie warm worden.
  • Fruit het sjalotje aan tot het wat glazig wordt.
  • Voeg de gesneden prei toe en laat die meegaren.
  • Kruid met zout.
  • Blus met de witte wijn eens de groentjes al dente zijn.
  • Voeg het citroensap toe.
  • Roer de room door de groentjes en zet het vuur lager.
  • Kook ondertussen de pasta beetgaar.
  • Schep de pasta in de hapjespan en voeg meteen ook een flinke pollepel van het pastakookvocht toe. Dit vocht zal helpen om de pasta makkelijker om te scheppen in de saus en zal de saus ook rijker maken.
  • Laat de pasta verder garen in de saus.
  • Kruid met peper en paprikapoeder.
  • Schep de gerookte zalm en de erwtjes door de pasta en warm nog even door.
  • Werk de pasta af met gesnipperde bieslook.

TIP:

Je kan de gerookte zalm ook vervangen door blokjes of plakjes verse zalm.

Foto Cathy Van de Moortele



Reacties