Teriyaki zalmburger

Foto Cathy Van de Moortele

Ik was vroeger klaar met werken dan voorzien, en tijdens de autorit naar huis, was ik aan het nadenken over een toffe lunch voor mezelf. Een snelle stop bij mijn favoriete Delhaize, leverde me alle ingrediƫnten op die ik nodig had: zalmfilet en een Vlaamse pistolet. De andere ingrediƫnten staan hier standaard in de voorraadkast. Ben je er klaar voor?

Wat hebben we nodig:

  • olijfolie
  • 1 Vlaamse pistolet, doorgesneden
  • 1 eetlepel mayonaise
  • 1 koffielepel srirache (pikante saus)
  • enkele blaadjes sla naar keuze (ik heb andijvie gekozen), gewassen en gedroogd
  • 3 plakken tomaat 
  • grof zout
  • 80 gr zalmfilet
  • peper van de molen
  • 2 eetlepels teriyakisaus
  • 1 eetlepel sesamzaadjes, geroosterd in een droog pannetje

Hoe gaan we te werk:

  • Laat wat olijfolie warm worden in een antikleefpan.
  • Leg de twee helften van het brood in de pan, met het kruim naar beneden. Laat het kruim roosteren.
  • Haal de pistolets uit de pan.
  • Besmeer de onderste helft met een combinatie van mayonaise en sriracha.
  • Leg er enkele blaadjes sla op.
  • Schik de plakken tomaat op de sla en kruid ze met grof zout.
  • Kruid de zalm aan beide zijden met peper en grof zout.
  • Voeg wat extra olijfolie toe aan de pan en laat de pan goed warm worden.
  • Bak de zalm mooi krokant aan beide zijden.
  • Eens de tweede kant van de zalm gebakken is, voeg je de teriyakisaus toe.
  • Draai de zalm regelmatig om, zodat hij helemaal bedekt is met een laagje saus.
  • Met een spatel breng je de gebakken zalm over op je broodje.
  • Bestrooi de zalm met de sesamzaadjes en zet er de bovenste helft van de pistolet op.

TIP:

Sesamzaadjes die je niet eerst roostert, smaken naar... niets. Geloof me, rooster ze kort in een droog pannetje.

Reacties