Petit Beurrekes

Foto Cathy Van de Moortele

Een hele tijd terug kocht ik een koekjesvorm om Petit Beurrekes te maken. Jammer genoeg vond ik geen enkel recept dat mijn goedkeuring kon wegdragen en het vormpje verdween in de kast. Ondertussen had ik een recept gevonden dat ik wel graag had willen uitproberen, maar het vormpje was nergens meer te bespeuren. Maar kijk!!! Ik heb het gevonden!! Kan je je voorstellen hoe blij ik ben met mijn koekjes?

Wat hebben we nodig:

  • 200 gr boerenboter
  • 200 gr fijne griessuiker
  • 7 gr (zelfgemaakte) vanillesuiker
  • snuifje zout
  • 50 ml water
  • 500 gr patisseriebloem
  • 3 gr bakpoeder

Hoe gaan we te werk:

  • Snij de boter in blokjes en doe ze in een kookpot met de twee soorten suiker, het zout en het water.
  • Laat alles samen smelten.
  • Giet de warme boter met de suiker in de kom van de Kenwood en laat alles afkoelen.
  • Meng de bloem met het bakpoeder en zeef alles boven het botermengsel.
  • Met de K-klopper meng je alle ingrediĆ«nten tot een homogeen deeg.
  • Maak een platte schijf van het deeg en wikkel die in folie.
  • Laat het deeg 15 min opstijven in de koelkast. Het moet aanvoelen als playdough.
  • Verwarm de oven voor op 180°C. Zet enkele bakplaten met bakpapier klaar.
  • Verdeel het deeg in 4.
  • Bestuif je werkblad met een dun laagje bloem. 
  • Rol 1 deel deeg uit tot een grote, dunne lap. Hoe dunner het deeg, hoe krokanter en donkerder je koekje zal zijn.
  • Steek de koekjes uit en leg ze op de bakplaten. Ga zo door tot al het deeg is opgebruikt.
  • Bak de koekjes 12 - 14 min in de oven.
  • Schep de koekjes op een rooster en laat ze afkoelen.
  • Bewaar de koekjes in een blikken trommel, zodat ze mooi krokant blijven.

TIP:

Dit recept is goed voor zeker 50 koekjes. Ik heb de helft van de gevormde koekjes op bakplaten met bakpapier ingevroren. Nadat ze bevroren waren, heb ik ze in een diepvrieszakje gestopt en gelabeld. 

Reacties