Witte kool in bechamelsaus

Foto Cathy Van de Moortele

Zo makkelijk om te maken, zo snel klaar. Met gehaktballetjes erbij, vraagt mijn man. Uiteraard... Dit soort maaltijden zijn bij hem favoriet en daarom maak ik ze ook wel klaar. Hij houdt van de Belgische keuken, de Vlaamse gerechten: gekookte aardappelen, vlees en groenten. 
Het is het seizoen voor de kolen. De witte kool die ik kocht, was immens groot. Nu moet ik nog even bedenken wat ik met de rest ga aanvangen. Ideetjes?

Wat hebben we nodig:

  • 1/4 witte kool
  • zout
  • 40 gr boter
  • 40 gr vloeiende bloem
  • 400 ml volle melk
  • peper van de molen
  • verse nootmuskaat

Hoe gaan we te werk:

  • Ontdoe de kool van de buitenste, slappere bladeren. 
  • Met een groot mes snij je de kool in fijne sliertjes.
  • Zet een grote pot met ruim, gezouten water op het vuur en breng dat aan de kook.
  • Kook de koolreepjes enkele minuten tot ze beetgaar zijn.
  • Ondertussen laat je de boter smelten in een steelpannetje.
  • Roer de bloem onder de boter tot een roux. Laat de roux niet kleuren maar bak hem wel even door, zodat de bloemsmaak verdwijnt. Doe dat op een laag vuurtje.
  • Voeg de melk in deeltjes toe en klop telkens goed zodat je geen klontertjes hebt.
  • Kruid goed met peper van de molen, zout en vers gemalen nootmuskaat.
  • Giet de kool af in een vergiet en laat ze goed uitlekken.
  • Roer de kool door de saus en dien op.

TIP:

Ik vind het altijd wel leuk om wat grof geraspte, oude kaas door de saus te mengen. Jij ook?
Gebruik jij ook altijd verse nootmuskaat? Zoveel meer smaak dan de poederversie.

Reacties