Eekhoornbolletjes

Foto Cathy Van de Moortele

Ik hou van kleine, zachte bolletjes. Heerlijk voor als je een etentje gepland hebt, omdat je ze 's morgens al kan klaar maken. De helft van de bolletjes vries ik na de tweede rijsbeurt in, zodat ik op elk moment kan genieten van verse broodjes. Doe jij er ook graag toppings op?

Wat hebben we nodig:

  • 25 gr verse gist
  • 320 gr water
  • 60 gr karnemelk
  • 240 gr lichtbruin meel (ik heb Eekhoornmeel gebruikt)
  • 370 gr witte broodbloem (ik heb Mistral gebruikt)
  • 10 gr zout
  • 25 gr boerenboter
  • toppings naar keuze: wit/zwart maanzaad, sesamzaadjes, lijnzaad, ...

Hoe gaan we te werk:

  • Breek de gist in de kom van de Kenwood.
  • Giet er het water en de karnemelk bij en klop los met een garde, tot de gist is opgelost.
  • Stort het meel en de bloem over het vocht en leg er het zout en de boter op.
  • Laat de Kenwood het deeg 11 min kneden op lage snelheid (max 2).
  • Bol het deeg op en laat het 20 min rusten op kamertemperatuur. 
  • Verdeel het deeg in 30 porties van 35 gr en bol ze strak op.
  • Leg de helft van de deegballetjes op een bakplaat met bakpapier.
  • Bestuif de andere helft lichtjes met wat water, nadat je ze opgebold hebt.
  • Doop de bovenkanten van deze bolletjes in zaadjes naar keuze en leg ze op een tweede bakplaat met bakpapier.
  • Dek de broodjes af met plastic folie en laat ze 1u rijzen.
  • Verwarm de oven voor op 220°C.
  • Zet één bakplaat in de oven en verlaag de temperatuur naar 210°C.
  • Bak de broodjes 10 min of tot ze mooi gekleurd zijn.
  • Laat de broodjes afkoelen op een rooster.
  • Bak de tweede bakplaat broodjes op dezelfde manier.

TIP:

Vries een volledige bakplaat broodjes in, na de tweede rijs. Eens de broodjes ingevroren zijn, kan je ze bewaren in een diepvrieszak. Laat ze 's nachts ontdooien in de koelkast en bak ze 's morgens af voor het ontbijt of een brunch.
Mijn bloem en meel koop ik altijd bij mijn vertrouwde zaak in Eeklo. Ze hebben er heel veel soorten om uit te kiezen en je krijgt gegarandeerd professioneel advies. Woon je te ver uit de buurt? Ze kunnen je jouw pakket ook opsturen.



Reacties