Amandelbiscotti

Foto Cathy Van de Moortele

Ik hou van knapperige koekjes! En ik hou van noten. Dus het leek me behoorlijk logisch om eens amandelbiscotti te maken. Een van mijn steeds terugkerende bestellingen bij De Notenshop, zijn deze amandelstiften. Ik gebruik ze heel graag, al had ik graag ook een versie gehad van bruine amandelen, gewoon omdat die meer kleur geven in je dessert. Biscotti dus! Enne... je bent gewaarschuwd: deze koekjes zijn heel verslavend!

Wat hebben we nodig:

  • 115 gr boerenboter, op kamertemperatuur
  • 200 gr fijne griessuiker
  • 2 eieren
  • vanille extract 
  • 1 koffielepel Licor43 (of Amaretto), optioneel
  • 300 gr bloem
  • snuif zout
  • 7 gr bakpoeder
  • 100 gr amandelstiften (of gehakte amandelen of amandelschilfers)

Hoe gaan we te werk:

  • Verwarm de oven (hetelucht) voor op 160°C.
  • Klop de boter zalvig in de Kenwood met de K-klopper.
  • Voeg de suiker toe en meng de twee goed.
  • Voeg de eieren één voor één toe en klop goed na elke toevoeging.
  • Voeg vanille extract en het likeur toe en meng.
  • Zeef de bloem met het zout en het bakpoeder in een kom.
  • Voeg deze droge ingrediënten in 3x toe en meng goed na elke toevoeging.
  • Meng de amandelstiften onder het deeg.
  • Vorm een dikke rechthoek van het deeg, op een met bakpapier beklede bakplaat.
  • Bak de plak deeg 30 min en laat die vervolgens afkoelen op een rooster.
  • Eens het deeg volledig is afgekoeld, snij je het in dikke plakken met een groot mes.
  • Leg de plakken opnieuw op de bakplaat, met de snijkant naar boven.
  • Bak de biscotti nog 10 - 15 min of tot ze mooi gekleurd zijn.

TIP:

Bewaar de biscotti in een blikken koekjestrommel en serveer ze bij de thee of koffie.

Reacties