Bloemkoolsoep uit de soupmaker

Foto Cathy Van de Moortele

Eén van mijn beste keukentoestellen ooit: mijn Total Control soupmaker van Morphy Richards. Op 23 min tijd heb ik een heerlijk glad gemixte soep, voor 4 personen (1600 ml). Met deze soupmaker kan ik de groentjes vooraf sauteren (extra smaak). De antikleefkan zorgt ervoor dat afwassen easy peasy is.
We hebben dit soepje op oudejaarsavond gegeten en het afgewerkt met stukjes gebrande zalm die ik mee bracht van de visboer op de markt. Heerlijk!
Wist je trouwens, dat de bladeren van de bloemkool perfect eetbaar zijn? Ze geven ook wat meer body aan de soep, zonder dat je er aardappelen moet aan toevoegen. Minder afval, extra plezier van je soep!

Wat hebben we nodig:

  • olijfolie
  • 1 ui, gepeld en gesnipperd
  • 1/2 bloemkool, schoongemaakt (bladeren apart van de roosjes)
  • 200 ml melk
  • 800 ml (verse) kippenbouillon, heet
  • peper van de molen
  • snuif zout
  • dille
  • 4 plakjes gebrande zalm, in stukjes gesneden

Hoe gaan we te werk:

  • Laat wat olijfolie warm worden in de soupmaker op de sauteerfunctie.
  • Fruit de uisnippers aan.
  • Snij de bladeren met nerven van de bloemkool zeer fijn en sauteer ze mee.
  • Doe de bloemkoolroosjes erbij en overgiet met de melk en de hete bouillon tot aan de bovenste vullijn van 1600 ml.
  • Kruid peper en zout.
  • Kies voor 4 pers en de smooth setting voor een glad gemixte soep.
  • Serveer de soep in diepe kommen.
  • Werk af met dille en blokjes zalm.

TIP:

De gebrande zalm kan je ook vervangen door rauwe zalm of gerookte zalm.
Voor 1600 ml soep heb je ongeveer 500 gr groenten nodig, hou daar rekening mee bij het vullen.
Ik gebruik liefst vers gemaakte bouillon.
Door hete bouillon te gebruiken, zal je soep extra glad zijn. Je hebt een programma van 23 min om de soep te garen en te mixen en de soep is minder fluweelzacht als je vertrekt van koude bouillon.

Reacties