Turkse eieren

Foto Cathy Van de Moortele

Normaal gezien een typisch Turks ontbijt maar ik vind het totaal geen probleem om dit als lunch of avondmaal voorgeschoteld te krijgen. Heb je een Turkse bakker in de buurt? Haal dan alvast pide of lavash in huis, want dit brood doet het uitstekend bij dit eiergerecht. 

Wat hebben we nodig:

  • 2 eieren, op kamertemperatuur
  • 250 gr dikke, Turkse yoghurt (10% vet)
  • 1 teen knoflook, gepeld en geperst
  • zout
  • 50 gr boerenboter
  • 1 koffielepel rode pepervlokjes (pul piber, bij de Turkse supermarkt te koop)
  • een beetje gedroogde munt
  • Turks brood

Hoe gaan we te werk:

  • Ik pocheer de eieren liefst sous-vide. Daarvoor verwarm ik mijn warmwaterbak tot 75°C. Van zodra de temperatuur bereikt is, laat ik mijn eieren voorzichtig in het water zakken (schuimspaan is handig), zodat ze kunnen garen.
  • Ondertussen meng je de yoghurt met de knoflook en een snuifje zout.
  • Verdeel de yoghurt in een mooie kom.
  • In een pannetje verwarm je de boter tot ze lekker ruikt.
  • Strooi er de rode pepervlokjes en de munt in en zet het vuur uit.
  • Met de schuimspaan haal je de gare eitjes uit de warmwaterbak. Spoel ze kort onder koud water.
  • Breek de eieren boven de yoghurt: ze glijden er zo uit.
  • Giet de warme, gekruide boter boven de eieren en yoghurt en werk af met gedroogde munt.
  • Snij de eitjes open, zodat de dooier mooi door de yoghurt loopt.
  • Serveer met Turks brood.

TIP:

Geen sous-videstick in huis? Je kan de eitjes uiteraard ook pocheren in water met een scheutje azijn. Zorg voor zo vers mogelijke eieren als je die methode gebruikt.

Reacties