Russische honingcake

 

Foto Cathy Van de Moortele

Ik ben nooit echt gek geweest op honing. Enkele maanden terug kreeg ik van twee toffe jongedames uit Spanje, een pakketje lekkernijen toegestuurd en daar zat ook een bokaal donkere honing in, die ik netjes achterin de kast wegstopte. Op het werk verwennen we elkaar af en toe met dessertjes en vandaag was niet anders: ik had voor mijn collega vers gebakken fruitcake mee en zij had haar gekende Russische honingcake mee voor mij. In de auto naar het werk, moest ik nog aan die cake denken en bedacht ik, dat ik haar nog eens om het recept moest vragen. Bij deze: Gayana, deze honingcake zal nog vaak gegeten worden. De laagjes cake zijn heel dun en worden afgewisseld met een laagje vulling. Als je de caramelversie van gecondenseerde melk kan vinden (of je maakt hem - zoals ik - zelf): doen! Wat een meerwaarde! Maar ook met de natuurversie zal je een heerlijke honingcake kunnen maken.

Wat hebben we nodig:

  • 3 eieren (150 gr)
  • 150 gr fijne griessuiker
  • 70 gr boerenboter, op kamertemperatuur
  • 60 gr vloeibare, donkere honing
  • 180 gr patisseriebloem
  • snuifje zout
  • 5 gr natriumbicarbonaat
  • 1 blik gecondenseerde gesuikerde melk of dulce de leche (caramelversie)
  • 150 gr boerenboter, op kamertemperatuur
  • 65 gr pecannoten, geroosterd in een droog pannetje (optioneel maar zeker aan te raden)

Hoe gaan we te werk:

  • Verwarm de oven voor op 170°C. Vet twee rechthoekige bakplaten lichtjes in en bekleed ze met bakpapier of bakfolie.
  • Klop de eieren op met de suiker tot de suiker opgelost is.
  • Voeg de boter toe en klop verder op.
  • Giet de honing erbij en klop nogmaals op.
  • Meng de bloem met het zout en het natriumbicarbonaat.
  • Voeg de bloem toe aan het beslag en klop op tot een homogeen gekleurde massa.
  • Weeg het beslag af en verdeel het in 2 gelijke porties.
  • Giet de porties op de bakplaten en strijk alles mooi glad met een spateltje. De laagjes zijn heel dun, maar dat is net de bedoeling.
  • Bak de biscuits gedurende 7 - 8 min of tot ze mooi gekleurd maar nog zacht zijn.
  • Draai de biscuits onmiddellijk om op een handdoek en verwijder voorzichtig het bakpapier.
  • Laat de biscuits afkoelen.
  • Snij de biscuits in 6 gelijke rechthoeken. Die van mij waren 30x20cm. De resten cake die je weggesneden hebt, hou je apart voor de afwerking.
  • Voor de vulling klop je de gecondenseerde melk op met de boter in de Kenwood. Gebruik hiervoor de K-klopper.
  • We gaan nu alle laagjes op elkaar stapelen, met daartussen telkens een laagje vulling. Zorg dat je meteen een serveerschaal hiervoor gebruikt (en dat die in de koelkast past), want je kan de cake niet zomaar oppakken en op een andere schaal leggen (zeg niet dat ik je niet gewaarschuwd heb).
  • De laatste laag cake druk je goed aan, zodat het teveel aan vulling langs de zijkanten naar buiten wordt geduwd.
  • Smeer de cake nu helemaal in met de vulling.
  • Cutter de resten van de cake fijn met de pecannootjes.
  • Strooi deze notencakekruimels over de cake en op de zijkanten.
  • Laat de cake minstens 4u opstijven in de koelkast.

TIP:

  • Heb je nog kruimels en vulling over? Meng de kruimels onder de vulling en draai er balletjes van. Laat ze opstijven in de koelkast en tada: nog een dessertje of versier er je honingcake mee. Je kan de opgesteven balletjes ook nog even door gesmolten chocolade halen en nogmaals laten opstijven.
  • Je kan ook halverwege het opbouwen van de laagjes, wat extra kruimels en/of nootjes strooien.
  • Zelf dulce de leche maken: ik gebruik altijd de blikken gecondenseerde, gesuikerde melk van NestlĂ©. Deze keer heb ik de dulce de leche in de slowcooker gemaakt. Ik heb enkele ongeopende blikken in de slowcooker gelegd, daar heet water op gegoten en die 4u30 op HIGH laten caramelliseren. Haal de blikken uit het water en laat ze afkoelen in een kom met koud water. Wil je de caramel donkerder? Laat ze dan 6u op HIGH koken. Open de hete blikken NIET!!! Je zou ze serieus kunnen verbranden. Wachten dus, tot ze helemaal afgekoeld zijn!
  • Heb je geen slowcooker? Dan kan je de dulce de leche ook op het fornuis maken. Zet de ongeopende blikken in je hoogste pot en giet er zoveel mogelijk water op, zodat de blikken ruimschoots onder water staan. Breng het water aan de kook en verminder daarna de warmte. Laat de blikken 3u in het hete water brobbelen.
Foto Cathy Van de Moortele

Foto Cathy Van de Moortele


Reacties