Linguine met oesters

Foto Cathy Van de Moortele

Feestdagen = oesters. Ik hou van oesters, op alle mogelijke bereidingswijzen. Ik kreeg deze week een kistje oesters cadeau van de buurvrouw en daar zeg ik zeker geen nee tegen. Omdat ik net verse linguine had gemaakt, besloot ik ze hier bij te serveren. Heel eenvoudig, heel puur en met dat klein beetje extra van een restje champagne.

Wat hebben we nodig:

  • olijfolie
  • 20 kerstomaatjes, gehalveerd
  • platte peterselie, gesnipperd
  • 12 oesters, uit de schelp gehaald en in stukken gesneden als ze heel groot zijn (hou de jus apart)
  • 50 ml champagne
  • 200 gr verse linguine
  • zout
  • peper van de molen
  • zeste van 1/2 citroen
  • enkele chilivlokjes

Hoe gaan we te werk:

  • Doe wat olijfolie in een kommetje en leg er de gesneden tomaatjes in. Strooi de peterselie erover en laat het geheel 10 min staan.
  • Verwarm de tomaten in een diepe hapjespan en voeg af en toe wat heet water toe, zodat de tomaten niet droogkoken.
  • Voeg de oesters toe en laat ze 5 min meegaren.
  • Blus met de champagne en de oesterjus en laat de saus reduceren.
  • Ondertussen kook je de pasta beetgaar in gezouten water.
  • Voeg de pasta toe aan de pan, samen met wat van het pastakookvocht. De koolhydraten in het pastawater zullen helpen om de saus te binden.
  • Laat de pasta verder garen in de pan en schep voortdurend om.
  • Werk af met peper van de molen, citroenzeste en enkele chilivlokjes.

TIP:

Deze pasta moet à la minute gemaakt worden. Zorg dat je oesters heel vers zijn.
Geen fan van oesters? Vervang ze dan door mosselen. 

Foto Cathy Van de Moortele



Reacties