Gesuikerde hazelnoten

Foto Cathy Van de Moortele

In Gent vind je tal van buitenlandse winkeltjes. Net om de hoek van waar onze dochter woont, is een klein groenten/fruitwinkeltje. Ik stapte er binnen omdat ik dringend eieren nodig had en kwam weer buiten met een hele tas vol lekkernijen. Tijdens deze winkelmomentjes, neem ik ook altijd enkele verpakkingen noten mee. Deze keer waren dat blanke hazelnoten en walnoten. Gewoon, omdat ik daar altijd wel een dessertje mee kan maken. Deze gesuikerde hazelnoten zijn prima als snack, maar pas op, want ze zijn behoorlijk verslavend...

Wat hebben we nodig:

  • 80 gr fijne griessuiker
  • 20 gr water
  • 250 gr blanke hazelnoten
  • 10 gr boter

Hoe gaan we te werk:

  • Doe de suiker met het water in een pan met zware bodem. Ik gebruik hiervoor mijn tarte tatin pan van Le Creuset.
  • Laat de suiker wegsmelten in het water en wacht tot het water goed brobbelt. Roer niet in de pan tot je de noten toevoegt! Je kan de pan wel eens tillen en draaien, maar je mag er niet in roeren, anders gaat de suiker al kristalliseren en dan moet je opnieuw beginnen.
  • Voeg de noten toe en roer om.
  • Blijf roeren tot de suiker kristalliseert rond de noten en licht begint te kleuren.
  • Blijf goed bij de pan, want suiker kan heel snel verbranden.
  • Van zodra de noten mooi gekaramelliseert zijn, zet je de pan van het vuur.
  • Roer de boter snel onder de noten, schep goed om en stort alles uit op een silicone mat.
  • Met een houten lepel verspreid je de noten goed. De boter die je toevoegde, zal er voor zorgen dat ze niet aan elkaar gaan kleven.
  • Laat de noten afkoelen.

TIP:

Je kan hiervoor ook andere noten gebruiken, zoals bruine amandelen of walnoten of pecannoten.
Na gebruik doe je water in de pan en laat je die even staan. Het water zal de resterende caramel mooi losweken.

Reacties