Gratin dauphinois met Maredsous Tradition

Foto Cathy Van de Moortele

Ik ben dol op gratin dauphinois! We kwamen net van tafel en de keuken was al opgeruimd, toen ik plots zo'n zin had in gratin dauphinois.... Er lag nog een halve blok Maredsous Tradition in de koelkast en die heb ik in plakjes gesneden en bovenop de aardappeltjes gelegd. Yummy!

Wat hebben we nodig:

  • 1 kg aardappelen, geschild en gewassen
  • 300 ml volle melk
  • 1 bouillonblokje
  • 2 teentjes knoflook, gepeld en geperst
  • 100 ml culinaire room
  • verse thijm, gerist
  • peper van de molen
  • zout 
  • nootmuskaat
  • 180 gr Maredsous Tradition, in plakjes gesneden 

Hoe gaan we te werk:

  • Verwarm de oven voor op 180°C.
  • Droog de aardappelen en snij ze in dunne plakken met de mandoline (of in de keukenrobot als je een mes hebt voor plakjes). 
  • Schik de aardappelplakjes dakpansgewijs in een ingevette ovenschaal.
  • Verwarm de melk met het verkruimelde bouillonblokje, de knoflook, de room en de kruiden.
  • Giet deze hete melk over de aardappelen.
  • Leg de plakjes kaas op de aardappelschijfjes en schuif de schotel 1u in de oven of tot de aardappeltjes zacht zijn.
  • Laat de schotel 5 min op een rooster staan voor je hem serveert.

TIP:

Ik maak zelf graag gratin dauphinois klaar door mijn aardappelplakjes voor te garen in de Moulinex Cuisine Companion. De aardappelplakjes gaan samen met de melk, bouillonblokje, knoflook, room en kruiden in de mengkom met de menger. Ik kies voor snelheid 3, temperatuur 100°C en 15 min gaartijd. Daarna stort ik de aardappelen in een ingevette schaal, leg er de kaas op en zet de schaal 30 min in een oven van 180°C.

Reacties