Vogelnestjes

Foto Cathy Van de Moortele

Ik ben dol op vogelnestjes, ook al maak ik ze niet zo heel vaak klaar. Na mijn bezoekje aan de slager, had ik vers gedraaid gemengd gehakt mee en in de rit naar huis was ik al aan het bedenken wat ik er allemaal kon mee maken. Bolognaisesaus om in te vriezen, gehaktbroodjes om in te vriezen, meatballs.. ja, om in te vriezen (kwestie van wat zaken achter de hand te hebben voor de komende weken). Ik had nog een 8-tal eieren hardgekookt (20 min op 90°C in de sous-vide) dus veel werk had ik al niet meer. De panko die ik op voorraad had, was behoorlijk grof en die heb ik eerst fijn gecutterd in de keukenrobot. Ga maar zitten, het eten komt er aan!

Wat hebben we nodig:

  • 4 hardgekookte eieren, koud
  • 400 gr gemengd gehakt
  • peper van de molen 
  • zout
  • bloem
  • 2 eieren
  • fijne panko of paneermeel

Hoe gaan we te werk:

  • Pel de eieren voorzichtig, om ze zo min mogelijk te beschadigen. Dep de eieren droog met keukenpapier.
  • Kruid het gehakt met peper en zout. Verdeel het gehakt in 4 gelijke porties en maak er schijven van.
  • Rol de eieren door de bloem en rol ze dan door je handen om overtollige bloem te verwijderen. Ze moeten enkel een dun bloemlaagje hebben, zodat de eieren zich mooi zullen hechten aan het gehakt tijdens het frituren.
  • Mix de 2 eieren glad met de staafmixer in een hoge beker. Dit zal er voor zorgen, dat het eiermengsel geen druipers zal hebben, waardoor het paneren beter verloopt.
  • Zet 3 schaaltjes klaar: eentje met bloem, eentje met de gemixte eieren en eentje met panko.
  • Leg op elke schijf gehakt een bebloemd ei en boetseer het gehakt rustig rond het ei. Zorg dat het gehakt nergens scheurtjes vertoont.
  • Rol het vogelnestje door het gemixte ei en zorg dat het helemaal bedekt is met ei.
  • Rol het vogelnestje nu door de panko.
  • Herhaal de stap met het gemixte ei en de panko, zodat je daar 2 laagjes van hebt.
  • Verwarm de frituurpan op 180°C.
  • Leg telkens 2 vogelnestjes in het mandje en laat ze mooi bruin bakken aan één zijde. Draai ze om met een tang en laat de andere kant ook garen.
  • Laat de vogelnestjes even uitdruppen op keukenpapier, halveer ze en serveer ze met je favoriete Italiaanse tomatensauschunky tomatensaus of madeirasaus.

TIP:

Ook al hebben we in de tuin kippen die ons van eieren voorzien: wanneer ik eieren nodig heb die goed moeten kunnen pellen, dan koop ik eieren in de winkel. Die zijn meestal al iets ouder dan onze verse eieren, waardoor pellen geen problemen vormt.

Reacties

Dylano zei…
Moet je deze vogelnetjes persé frituren, of kan bakken in de koekenpan ook?
Hoi Dylano,

bedankt voor je vraag. Je zou de vogelnestjes ook kunnen bakken in een airfryer of in de oven op 180°C. Het gehaktlaagje is niet zo dik, dus veel tijd zal het niet nodig hebben. Een koekenpan lijkt me wat moeilijker.
Smakelijk!
Cathy