Pompoensoep uit de soupmaker

 

Foto Cathy Van de Moortele

Soep smaakt altijd. Tijd om de soupmaker weer uit de kast te halen. Ik kreeg de tip van mijn collega op het werk, om eens rode paprika bij de pompoensoep te doen en ik moet haar gelijk geven, het geeft net wat meer diepte aan de soep.
Als je geen soupmaker hebt, kan je natuurlijk de soep ook gewoon op het vuur klaar maken. Het gemak van de soupmaker, is dat je er geen omkijken naar hebt. Mijn soupmaker sauteert eerst de groenten vooraleer ik er hete bouillon bij giet. Dan wordt de soep gegaard en naar wens zeer fijn of net grof gemixt of helemaal niet gemixt. Na een goeie 20 min is je soep klaar (ik kies meestal voor 1600 ml) en wordt ze warm gehouden als je nog niet meteen aan tafel kan. 

Wat hebben we nodig:

  • olijfolie
  • 1 ui, gepeld en gesnipperd
  • 1 paprika, schoongemaakt en in stukjes gesneden
  • 500 gr pompoen, geschild en in blokjes gesneden
  • 1 l bouillon, heet
  • peper van de molen
  • zout

Hoe gaan we te werk:

  • Doe een scheutje olijfolie in de soupmaker en kies voor de sauteerfunctie. Laat de olie warm worden.
  • Voeg de uien toe en laat ze sauteren tot ze glazig zijn.
  • Voeg de paprikastukjes en pompoenblokjes toe en overgiet met de hete bouillon tot aan vulstreep 1600 ml.
  • Kruid met peper en zout.
  • Zet het deksel weer op de soupmaker en kies voor de glad gemixte functie.
  • Proef de soep na het garen en kruid bij indien nodig.

TIP:

Je kan de soep serveren met geroosterde pompoenpitten en een lepel opgeklopte room.
Snij je groenten niet te groot: hoe kleiner ze zijn, hoe beter het mixen zal verlopen.
Hete bouillon is ideaal.
Gebruik je diepvriesgroenten? Laat ze dan eerst ontdooien voor je ze toevoegt. Het programma is voorzien op verse groenten.

Reacties