Macaroni met kaas en hesp

Foto Cathy Van de Moortele

Moesten jullie me vragen wat mijn favoriete Belgische gerecht is, dan zou macaroni met kaas en hesp vast en zeker op het lijstje komen te staan. Deze pasta wordt in Italië niet gegeten en lijkt me toch echt een Belgisch gerecht. In Amerika zijn ze dol op mac & cheese, maar dan meestal klaargemaakt met ingrediënten uit een doos, zoals knaloranje kaasproduct en zonder ham. Nee, ik hou toch echt meer van onze eigen versie.
Ik maak deze mac & cheese graag met schelpjes en maak er altijd genoeg, zodat ik een paar eenpersoonsporties kan invriezen.

Wat hebben we nodig:

  • 150 gr schelpjes pasta (of pasta naar jouw eigen voorkeur)
  • 50 gr vetstof
  • 50 gr bloem
  • 500 ml volle melk
  • peper van de molen
  • zout
  • vers geraspte nootmuskaat
  • 4 plakken gekookte hesp, gesnipperd
  • 75 gr Emmentaler kaas, vers geraspt

Hoe gaan we te werk:

  • Zet een pot met ruim, gezouten water op het fornuis en breng die aan de kook.
  • Kook de schelpjes al dente.
  • Ondertussen laat je de vetstof smelten in een pot en roer je de bloem erdoor tot je een blonde roux bekomt. Laat de roux even meebakken om de bloemsmaak weg te krijgen, maar laat hem niet kleuren.
  • Blus met de melk en roer goed met een garde tot een dikke bechamelsaus.
  • Kruid met peper, zout en nootmuskaat.
  • Schep de al dente pasta door de saus (voeg eventueel wat pastakookvocht toe om het omscheppen makkelijker te maken), voeg de hesp en de kaas toe en schep om.

TIP:

Ook al ben ik een echte groentenfan: geen groentje in of bij dit gerecht. Nèh!

Reacties