Trofie pasta met octopus en prei

Foto Cathy Van de Moortele

Ik breng af en toe gekookte octopustentakels mee wanneer ik boodschappen doe. Ze bewaren geruime tijd in de koelkast en ik kan er alle kanten mee op. Vandaag maakte ik deze trofie pasta met stukjes octopus en prei. Wees niet te gul met het zout, want het gezouten pastawater en de zwarte olijven brengen al genoeg zout met zich mee.

Wat hebben we nodig:

  • olijfolie
  • handvol platte peterselie, gesnipperd
  • 1/2 ui, gepeld en gesnipperd
  • 1 preiwit, gewassen en in halve maantjes gesneden
  • 50 ml witte wijn
  • 50 gr kerstomaatjes, gehalveerd
  • 2 octopustentakels, in stukjes gesneden
  • 5 zwarte, ontpitte olijven, in plakjes gesneden
  • peper van de molen
  • 100 gr trofie pasta
  • Parmezaanse kaas

Hoe gaan we te werk:

  • Zet een pot met ruim, gezouten water op het vuur en breng die aan de kook.
  • Laat wat olijfolie warm worden in een diepe hapjespan.
  • Fruit de peterselie kort aan en voeg dan de ui en prei toe.
  • Laat de groentjes op een matig vuur glazig en zacht worden, zonder kleuren.
  • Blus met de witte wijn en laat die praktisch inkoken.
  • Voeg de kerstomaatjes, octopus en olijven toe en roer om.
  • Kruid met peper van de molen.
  • Gaar ondertussen de pasta tot hij al dente is.
  • Schep de pasta met een schuimspaan over in de hapjespan en voeg ook een pollepel pastakookvocht toe om een saus te creëren.
  • Laat de pasta nog even doorgaren in de hapjespan.
  • Werk af met Parmezaanse kaas.

TIP:

Trofie pasta kan je zelf maken, maar deze keer heb ik voorverpakte gekocht in een Italiaanse speciaalzaak, gewoon omdat ze zo schattig waren (ok, misschien ook omdat ik niet zo handig ben in het maken van verse trofie).

Reacties

An G zei…
Hallo,mooi bordje!
Waar kan ik dat kopen?
Dag An G

bedankt voor je fijne feedback! Ik heb deze kom verleden maand gekocht bij Albert Heijn in Maldegem.

Groetjes,

Cathy