Seldersoep uit de soupmaker

Foto Cathy Van de Moortele

Toen ik mijn boodschappen aan het doen was en een groene selder in de kar legde, wist ik niet dat ik thuis nog een volledige groene selder in de koelkast had. Even nadenken dus, wat ik met die selder kon doen. Seldersoep! Poepsimpel, heel erg lekker en zo klaar! Toch zeker als je de soupmaker uit de kast haalt. Ik sauteer de ui, selder en aardappelblokjes eerst in wat olie in de soupmaker, vooraleer ik er hete bouillon bij giet. En laat hem dan zijn gang maar gaan. 

Wat hebben we nodig:

  • olijfolie
  • 1 ui, gepeld en gesnipperd
  • 5 stelen groene selder, schoongemaakt en in maantjes gesneden
  • 1 aardappel, geschild, gewassen en in blokjes gesneden
  • 1 l bouillon, heet (ik heb verse kippenbouillon gekozen)
  • peper van de molen
  • zout

Hoe gaan we te werk:

  • Laat wat olijfolie warm worden met de sauteerfunctie in je soupmaker.
  • Voeg de uisnippers toe en laat die 1 min sauteren.
  • Voeg de selder en aardappel toe, roer om en laat die 2 min sauteren.
  • Overgiet met de bouillon (vul bij tot aan de max vullijn van 1600 ml), kruid met peper en zout en kies voor de smooth setting.
  • De soupmaker zal niet alleen je soep garen, maar ze ook fluweelzacht mixen.

TIP:

Ik gebruik altijd hete bouillon, omdat ik vind dat koude bouillon langer nodig heeft om de soep te garen en het programma daar niet op voorzien is. Wil je je soep dus extra glad en fluweelzacht, kies dan voor hete bouillon.
Je kan altijd diepvriesgroenten gebruiken, zolang je ze maar ontdooit (voor dezelfde reden: de programma's zijn voorzien op verse groenten).
Snij resten brood tot croĆ»tons en droog ze op 100°C in de oven. Bak ze krokant in wat olijfolie, bestrooi ze met Parmezaanse kaas en serveer ze bij de soep.

Reacties