Pizza met spinazie en 3 kazen

 

Foto Cathy Van de Moortele

Hoeveel lekkerder kan het zijn? De zak jonge spinazie die ik gekocht had (maar niet meer wist wat ik er mee wou maken), moest dringend een bestemming krijgen. Ik had ook nog verschillende kazen in de koelkast liggen en in de vriezer zitten altijd porties zelfgemaakt pizzadeeg. 's Nachts heb ik het deeg laten ontdooien en de koelkast en daarna mocht het op kamertemperatuur komen. Mijn Stoves heeft een pizzafunctie, waardoor ik zonder problemen een knapperige korst krijg op de pizza. Waar heb jij vandaag zin in?

Wat hebben we nodig:

  • 200 gr jonge spinazie, gewassen
  • 1 portie pizzadeeg, op kamertemperatuur
  • 1/2 bakje ricotta
  • 75 gr geraspte mozzarella
  • Parmezaanse kaas
  • 1 teentje knoflook, gepeld en geperst
  • snuifje zout
  • enkele chilivlokjes
  • olijfolie

Hoe gaan we te werk:

  • Leg de pizzasteen op het onderste rooster in je oven en zet de temperatuur zo hoog mogelijk. Als je een pizzastand op je oven hebt, zet die dan aan.
  • Zet een kookpot op het vuur en vul die met de gewassen spinazie.
  • Verwarm de spinazie tot ze slinkt en laat ze dan uitlekken in een vergiet.
  • Verwijder zoveel mogelijk vocht uit de spinazie. Je kan dit doen door te knijpen in de spinazie, maar ik droog ze graag in de slazwierder.
  • Bestuif je werkblad met flink wat bloem en leg er het pizzadeeg op.
  • Stretch het deeg tot je een grote cirkel hebt.
  • Klop de bloem van het deeg (bloem verbrandt in de oven) aan beide zijden.
  • Let het deeg nu op een vel bakpapier (voor het gemak en ja, ik heb het al meegemaakt dat ik mijn pizza al belegd had en hem niet meer op mijn pizzaschep kon krijgen).
  • Verdeel de ricotta over het deeg. Laat de randen vrij.
  • Strooi de mozzarella over de ricotta en rasp er naar believen Parmezaanse kaas over.
  • Verdeel de knoflook over de kaas.
  • Leg hoopjes spinazie over de kaas en wees niet te gierig.
  • Kruid met zout, chili en olijfolie.
  • Schuif de pizza met het bakpapier op je pizzaschep en breng alles over op de hete pizzasteen.
  • Bak de pizza zo'n 10 min of tot hij mooi gekleurd is.
  • Als je wilt, kan je halverwege de baktijd het bakpapier vanonder de pizza wegtrekken.

TIP:

Zorg dat de spinazie voldoende droog is voor je hem op de pizza legt, anders wordt je pizza slap en nat.
Geen deeg in de vriezer? Je kan het deeg vers maken en meteen gebruiken en de rest van het deeg invriezen voor een volgende keer.

Reacties