Soep van snijbonen en gefrituurde aardappel

 

Foto Cathy Van de Moortele

Ik had nog nooit van deze soep gehoord. Mijn werkgeefster is afkomstig uit Extremadura, Spanje, en deze soep is een favoriet gerecht in haar gezin. Toen deze soep verleden week gemaakt werd, heb ik goed opgelet, zodat ik ze op mijn blog kon plaatsen. Het snijbonenseizoen zit er bijna op, dus ik heb er nog snel besteld bij mijn groenteboer. Smakelijk!

Wat hebben we nodig:

  • olijfolie
  • 500 gr aardappelen, geschild en gewassen
  • 1 ui, gepeld en fijngesnipperd
  • 300 gr snijbonen, schoongemaakt
  • 2.5 l kippenbouillon
  • peper van de molen
  • zout
  • verse peterselie, gesnipperd

Hoe gaan we te werk:

  • Zet een diepe hapjespan op het vuur en doe daar een flinke bodem olijfolie in (of zet de frituurpan aan op 150°C).
  • Snij de aardappelen in kleine blokjes en droog ze goed met keukenpapier.
  • Frituur de aardappelblokjes in delen, zodat er niet teveel tegelijk in de olie liggen.
  • Laat de aardappeltjes uitlekken op keukenpapier.
  • Frituur de uisnippertjes en doe ze bij de aardappelblokjes.
  • Breek de snijbonen in stukken.
  • Ondertussen breng je de kippenbouillon aan de kook.
  • Gaar de snijbonen in de hete bouillon.
  • Voeg de gefrituurde aardappelblokjes en uien toe aan de bouillon met de bonen en gaar verder tot de aardappelen en bonen heel zacht zijn.
  • Kruid met peper en zout.
  • Laat de soep  15 min rusten van het vuur af.
  • Werk af met peterselie.

TIP:

De soep is het lekkerst als de aardappeltjes mooi bruin gebakken zijn. Daarvoor kan je ze eerst voorbakken op 150°C en daarna nog afbakken op 180°C. Ik had geen geduld vandaag en heb ze niet meer afgebakken, maar gewoon verder laten garen in de soep.
De rusttijd is echt belangrijk, het maakt de soep nog lekkerder.
Laat de olijfolie afkoelen en giet hem dan door een metalen zeef, zodat je hem opnieuw kan gebruiken in andere gerechten.


Reacties