Pindakaaskoekjes

 

Foto Cathy Van de Moortele

Ik hou van pinda's en ik hou van pindakaas. Wil het nu net lukken, dat ik 3 potten pindakaas in de kast heb staan en ze zijn alle drie geopend. Geen idee hoe dat gebeurd is, maar dat ik ze niet verloren wil laten gaan, dat is een feit. Pindakaaskoekjes dus! Zacht, kruimelig en yummy! Goed voor 30 stuks.

Wat hebben we nodig:

  • 100 gr boerenboter, kamertemperatuur
  • 75 gr fijne griessuiker
  • 75 gr donkerbruine suiker
  • 1 ei
  • 150 gr pindakaas (zonder stukjes)
  • 150 gr patisseriebloem
  • 3 gr natriumbicarbonaat
  • 5 gr bakpoeder
  • snuifje zout

Hoe gaan we te werk:

  • Verwarm de oven voor op 190°C. Zet enkele bakplaten met bakpapier klaar.
  • Klop de boter romig met de twee soorten suiker, het ei en de pindakaas. Ik gebruik hiervoor de K-klopper in de Kenwood.
  • Meng de bloem met het natriumbicarbonaat, het bakpoeder en het zout en zeef deze droge mengeling boven de kom met de natte ingrediĆ«nten. Meng kort.
  • Maak gelijke balletjes van het deeg en druk ze plat met een vork op de bakplaat.
  • Bak de koekjes 10 min.
  • Laat de koekjes afkoelen op een rooster.

TIP:

Een fijne traktatie voor in de lunchbox.
Ik gebruik een kleine koekjesschep om gelijke balletjes te maken van het deeg.
Doop je vork telkens in bloem, voor je de koekjes een patroon geeft, zodat die niet blijft kleven.
Je kan uiteraard om het even welke notenpasta gebruiken: amandelpasta, cashewpasta, ...
Laat enige ruimte tussen de koekjes, want ze spreiden een beetje.

Reacties