Flan caramel

 

Foto Cathy Van de Moortele

Een tijdje terug kocht ik een speciale pan met deksel, om flan caramel te maken. Ik was ze al een beetje vergeten, tot ik plots zin had in dit lekkere dessert. Op mijn weg naar huis van het werk, stopte ik eerst bij de melktap in Eeklo om verse melk te halen en eenmaal thuis kon ik beginnen. Jammer genoeg moet de flan wel een nachtje opstijven in de koelkast maar daarna is er geen houden meer aan.

Wat hebben we nodig:

  • 300 gr fijne griessuiker
  • 4 eieren
  • 480 ml verse melk
  • 1 koffielepel vanille-extract

Hoe gaan we te werk:

  • Verwarm de oven voor op 150°C en zet een braadslede klaar.
  • Doe 200 gr suiker in een pannetje en laat die smelten op het vuur. Roer niet in de pan tot de suiker helemaal gesmolten is. Beweeg het pannetje af en toe tot de caramel mooi gekleurd is.
  • Giet de hete caramel in je flanvorm en zet de vorm in de braadslede.
  • Giet kokend water in de braadslede tot halverwege de flanvorm.
  • Klop 100 gr suiker op met de eieren.
  • Voeg de melk en de vanille toe en klop nogmaals op.
  • Giet de vla over de caramel en dek af met aluminiumfolie, zodat er geen vocht in kan komen.
  • Zet de flan 1u tot 1u10 in de oven.
  • Verwijder de folie en schud even voorzichtig de vorm heen en weer, om te zien of hij genoeg gebakken is. In het midden mag hij nog wat wiebelen.
  • Laat de flan afkoelen in de vorm op een rooster tot hij op kamertemperatuur is en zet hem daarna in de koelkast voor een nachtje.
  • Maak de flan voorzichtig los met een mes.
  • Zet een bord op de vorm en draai de vorm om, zodat de caramel mooi over de flan loopt.

TIP:

Je kan de flan ook verdelen over 4 ramekins. Reken dan 40 min baktijd.

Reacties