Taglierini met Nduja & pancetta

Foto Cathy Van de Moortele

Zo blij met mijn vondst toen ik in Gent bij Da Luigi in de Lammerstraat, eindelijk Nduja vond. Deze pittige, smeerbare worst uit Calabrië, is een uitstekende smaakgever op brood en kaas maar ik hou er heel erg van om mijn pastagerechten er mee te verrijken. Dat deed ik vandaag ook. Samen met de pancetta zorgt het voor een pittige smaak.

Wat hebben we nodig:

  • olijfolie
  • 75 gr pancetta, in blokjes gesneden
  • 1 ui, gepeld en fijngesnipperd
  • 1 teen knoflook, gepeld en gesnipperd
  • 500 gr trostomaatjes, schoongemaakt en in 4 gesneden
  • snuif zout
  • enkele chilivlokjes
  • 1 flinke eetlepel Nduja
  • pasta voor 2 personen

Hoe gaan we te werk:

  • Zet een grote pot met ruim, gezouten water op het fornuis en breng die aan de kook.
  • In een diepe hapjespan laat je wat olijfolie warm worden.
  • Bak de pancetta op een medium vuur tot hij zijn vet vrijgeeft. Het vlees hoeft niet bruin te worden.
  • Voeg de uien toe en laat die wat zachter worden.
  • Voeg de knoflook toe en gaar even mee.
  • Doe de gesneden tomaatjes bij de uien en laat ze meegaren.
  • Kruid met zout en chili.
  • Roer de Nduja door de tomaatjes.
  • Ondertussen kook je de pasta beetgaar.
  • Met een tang breng je de al dente pasta over naar de hapjespan. 
  • Voeg ook meteen een pollepel pastakookvocht (en meer indien nodig) toe aan de pan, zodat de pasta nog een beetje kan verder garen en de saus mooi bindt door het zetmeel in het pastakookvocht.
  • Serveer in 2 diepe kommen.

TIP:

Reken op 10 gr zout per liter water wanneer je pasta kookt. Je kookt je pasta in een ruime hoeveelheid water en de pasta neemt niet al dat zout op.
De taglierini (ook wel tagliolini genoemd) heb ik gemaakt van 115 gr ei en 230 gr pastabloem "00". Eerst uitgerold tot lasagnevellen (stand 7 op mijn Kenwood pastamaker) en daarna verwerkt met de spaghettimaker. De taglierini zit een beetje tussen capellini en tagliatelle.

Reacties