Capunti met pesto uit Genua

Foto Cathy Van de Moortele

Het oorspronkelijke plan, was om trofie met basilicumpesto te maken. De pesto stond klaar, het pastadeeg lag te rusten. Ik had een filmpje van Pasta Grannies bekeken, over het maken van trofie. Deze pastavorm is niet zo eenvoudig te maken, maar toen ik een meisje van 11, Irene, bezig zag, leek het poepsimpel. Trust me, dat is het niet... Na onverhoopt 1u trofie maken, had ik er niet één die geslaagd kon genoemd worden. Ik heb het deeg opnieuw gekneed en laten rusten en er capunti van gemaakt. Want daar ben ik wel goed in.

Wat hebben we nodig:

  • 150 gr bloem met een hoog eiwitgehalte
  • 85 g water, heet
  • semola
  • pesto uit Genua, vers gemaakt
  • extra pijnboompitten

Hoe gaan we te werk:

  • Doe de bloem in de kom van de Kenwood.
  • Laat de Kenwood draaien op lage snelheid met de K-klopper.
  • Giet het hete water geleidelijk aan bij de bloem. Misschien heb je niet alles nodig, misschien heb je meer nodig.
  • Laat de Kenwood het deeg mooi samenkneden tot het van de randen loslaat.
  • Het deeg moet zacht zijn, maar mag niet aan de handen blijven kleven.
  • Wikkel het deeg in plastic en laat het 30 min rusten.
  • Voor capunti gebruik ik een gnocchi plankje en een metalen deegschraper.
  • Maak lange, dunne slierten van het deeg. Laat deeg dat je niet meteen gebruikt, in het zakje zitten, zodat het niet uitdroogt.
  • Snij de slierten deeg in stukjes van ongeveer 1.5 cm.
  • Leg een stukje deeg op de gnocchi plank en hou het plankje zo vast, dat de onderkant van de plank op tafel rust en de bovenkant hoger staat. Zet de deegschraper op het stukje deeg en "trek" het met de deegschraper naar beneden. 
  • Je kan ook zonder deegschraper werken. Zet dan je wijsvinger en middelvinger op het stukje deeg en trek het zo naar beneden over de ribbels.
  • Bestuif de capunti met wat semola.
  • Zet een grote pot met ruim, gezouten water op het fornuis en breng die aan de kook.
  • Van zodra het water hevig kookt, laat je de capunti in het water vallen. 
  • Verminder de warmte iets minder, zodat je ze niet kapot kookt, maar het water moet wel blijven koken.
  • Van zodra de capunti gaan bovendrijven, zijn ze klaar.
  • Schep de capunti uit het water met een schuimspaan of een vergietje met steel. 
  • Spoel ze onder koud water.
  • Hou wat pastakookvocht apart voor de saus.
  • Meng de capunti met enkele flinke lepels pesto.
  • Leng aan met wat pastakookvocht als het mengen moeilijk gaat.
  • Strooi nog wat pijnboompitjes over het gerecht.

TIP:

Ik heb nog een restant snijbonen met spek onder mijn capunti gemengd en dat was een zeer goed idee.

Reacties