Broodje tomaat

Foto Cathy Van de Moortele

Kan het eenvoudiger? Iedere maand bak ik sowieso 1x ovenkoeken. Ik maak er meestal 7. Ze blijven enkele dagen mooi zacht wanneer je ze in een gesloten plastic zak op kamertemperatuur bewaart. Op mijn boodschappenlijstje stond: tomaat en toen ik deze gele en groene zebratomaten zag, was ik onmiddellijk verkocht. Wat een feest om naar te kijken en ze waren perfect rijp. Gebruik een gekarteld mes om tomaten te snijden. 

Wat hebben we nodig:

  • 1 grote, gele zebratomaat, gewassen en gedroogd
  • zout
  • 2 ovenkoeken
  • mayonaise
  • enkele blaadjes kropsla, gewassen en gedroogd
  • peper van de molen

Hoe gaan we te werk:

  • Leg de tomaat op je snijplank, met het kroontje naar links wijzend.
  • Snij met een gekarteld mes mooie plakken van de tomaat. Je moet er zeker 4 hebben. Het kontje en het kopje gebruiken we niet.
  • Leg de plakken tomaat op keukenpapier en bestrooi ze aan beide zijden met wat zout. Dek af met meer keukenpapier.
  • Laat de tomaten zo 10 min liggen, zodat het overtollig vocht er uit kan en je broodje niet zompig wordt.
  • Snij de ovenkoeken open en besmeer de binnenkanten met mayonaise. Kruid één kant met peper.
  • Leg blaadjes kropsla op de onderste helft en schik op elk broodje 2 plakken tomaat.
  • Dek af met de bovenste helften (die met peper bestrooid zijn).
  • Eet smakelijk!

TIP:

Je hebt ook zwarte tomaten die hier heel geschikt voor zijn of koop eens coeur de boeuf tomaten.

Reacties