Koekjes met gedroogde abrikoos

 

Foto Cathy Van de Moortele

Enige tijd terug, plaatste ik een flinke bestelling bij de Notenshop, de webshop die ik iedereen kan aanraden om noten, pitten, zaden, gedroogd fruit te bestellen. In mijn bestelling zaten oa ook deze ongezwavelde stukjes abrikoos. Ik had ze nog niet eerder verwerkt in gebak ofzo, maar at ze wel eens als tussendoortje, omdat ze zo lekker zijn. Vandaag heb ik er koekjes mee gemaakt. Je kan de stukjes abrikoos ook vervangen door krenten of cranberries of ander gedroogd fruit. Doordat je het fruit cuttert in de keukenrobot, kan je het deeg mooi uitrollen. En geef toe: het klinkt gewoon al een stuk gezonder dan koekjes met chocoladedruppels toch? Uit dit recept haalde ik 15 koekjes en op 30 min tijd was het deeg gemaakt, de koekjes gebakken en de eerste geproefd. Nu nog de afwas (die heel miniem was).

Wat hebben we nodig:

  • 110 gr zelfrijzende bloem
  • snuifje zout
  • 30 gr boerenboter, op kamertemperatuur
  • 35 gr fijne griessuiker
  • 50 gr gedroogd fruit
  • 30 ml melk

Hoe gaan we te werk:

  • Verwarm de oven voor op 200°C en zet een bakplaat met bakvel/bakpapier klaar.
  • Doe de bloem met het zout in de keukenrobot met het mes.
  • Voeg de boter, suiker en het gedroogd fruit toe.
  • Cutter alles door elkaar tot je fijn zand krijgt.
  • Voeg de melk toe en cutter nogmaals.
  • Kip de inhoud uit op je werkblad en kneed alles kort tot een deegje.
  • Rol het deeg dun uit en steek ronde koekjes uit met een vormpje van 5 cm diameter.
  • Rol restjes deeg samen en rol het opnieuw uit tot alle koekjes gevormd zijn.
  • Leg de rondjes deeg op het bakvel. De koekjes blijven mooi hun vorm houden, dus ze mogen best dicht bij elkaar liggen.
  • Bak de koekjes ongeveer 12 min of tot ze licht gekleurd zijn.
  • Laat de koekjes afkoelen op een rooster.

TIP:

Je kan de koekjes voor het bakken nog even bestrijken met wat losgeklopt eiwit en er dan extra suiker over strooien. Maar ik vond ze nu al lekker genoeg.



Reacties