Guacamole

 

Foto Cathy Van de Moortele

Je houdt er van of je vindt ze vreselijk: avocado's! Ik ben er nog niet helemaal uit tot welke categorie ik behoor: ik hou van pure avocado in plakken, met zoutvlokjes en vers gemalen peper en ook van guacamole met fijngesnipperde rode ui en blokjes tomaat, maar ik hou nog altijd niet van warme avocado of avocado in desserts bijvoorbeeld. Tot welk team behoor jij?

Wat hebben we nodig:

  • 3 avocado's, rijp zonder overrijp te zijn
  • sap van 1/2 citroen
  • 1 ui, gepeld en fijngesnipperd
  • 1 grote vleestomaat, ontpit en in kleine blokjes gesneden
  • verse koriander, gesnipperd
  • zout
  • peper van de molen
  • snuifje cayennepeper

Hoe gaan we te werk:

  • Halveer de avocado's en haal de pit er uit. Trek de schil er af en plet de avocado's met een vork.
  • Besprenkel het vruchtvlees onmiddellijk met citroensap.
  • Roer de uisnippertjes en blokjes tomaat onder de avocado.
  • Kruid met koriander, zout, peper en cayenne.
  • Serveer meteen.

TIP:

Ik heb mijn guacamole deze keer geserveerd met Lentil tomaat basilicum chips. Superlekker!
Als je de guacamole toch op voorhand moet maken, dek hem dan meteen af met plastic folie, rechtstreeks op de guacamole, zodat er geen lucht aan kan. Zet de guacamole in de koelkast en laat hem even op kamertemperatuur komen voor je hem opdient.

Reacties