Turkse gevulde paprika's (Biber Dolmasi)

Foto Cathy Van de Moortele

Op mijn terugweg van mijn dochter, die aan de Dampoort in Gent woont, kwam ik een nieuwe Iraanse supermarkt tegen: Maryam Supermarket. Remmen dicht, de auto in achterruit en de ruime parking op. De supermarkt bevindt zich op enkele meters van de Weba, in de Afrikalaan 200A en ik was meteen fan. De Marokkaanse slager begroette mij met liefde voor zijn vak. Hij was net bezig met het vullen van een kip en ik heb er meteen een besteld. Hij vulde de kip met... kip! Nog nooit eerder gezien, maar hij vulde de binnenholte met stukjes ontboute kippendij, verse peterselie, plakjes citroen, blokjes paprika, .. Nadien werd de kip goed opgebonden en er ging een netje overheen, zoals bij een rollade. Maar we wijken af! De kip heb ik gekocht, maar eigenlijk maken we vandaag Turkse gevulde paprika's. Ik koop elke week paprika's, maar voor die Turkse paprika's (eigenlijk zijn dit heel jonge paprika's met een dun velletje, moet ik toch naar deze supermarkt. Ik had er al keiveel zin in! Jij ook?

Wat hebben we nodig:

  • 8 jonge Turkse, groene paprika's, het steeltje verwijderd en de pitjes er uit gehaald
  • 1 kleine ui, gepeld en gesnipperd
  • 250 gr rijst, gewassen
  • 50 gr tomatenpuree
  • 1 tomaat, in blokjes gesneden
  • 1/2 bundel verse peterselie, gesnipperd
  • peper van de molen
  • zout
  • 4 kerstomaatjes, doormidden gesneden
  • 20 ml olijfolie
  • 50 gr tomatenpuree
  • 600 ml water, heet
  • 45 ml olijfolie

Hoe gaan we te werk:

  • Snij een heel fijn plakje van de onderkant van de paprika's, zodat ze mooi rechtop kunnen staan.
  • Zoek een pan waarin de paprika's mooi recht kunnen staan, zonder tussenruimte. 
  • Doe de ui in een kom, met de rijst, de tomatenpuree, de tomatenblokjes, peterselie. 
  • Kruid met peper en zout.
  • Vul de paprika's met dit rijstmengsel. Wees voorzichtig zodat je de paprika's niet kapot maakt. Druk de vulling niet aan, want de rijst moet kunnen zwellen tijdens het garen. Je wilt niet dat de paprika knapt of dat de vulling er bovenaan uit komt.
  • Dek elke paprika af met een half kerstomaatje, bolle kant naar boven.
  • Zet de paprika's rechtop in de pan.
  • Laat 20 ml olijfolie warm worden in een hoog steelpannetje.
  • Voeg de tomatenpuree toe en laat die even meebakken, tot het lekker gaat geuren in je keuken.
  • Overgiet met het hete water en los de tomatenpuree op met een garde.
  • Giet de saus in de pan, tussen de paprika's.
  • Giet de olijfolie over de paprika's.
  • Zet de pan op het vuur en zet er een deksel op.
  • Breng de pan aan de kook en verminder dan de warmte.
  • Laat de paprika's zo'n 30 - 40 min garen, tot de rijst mooi zacht is.
  • Serveer de paprika's met de saus.

TIP:

Heb je teveel vulling gemaakt? Vul dan een stuk courgette of aubergine op en zet die ook in de pan bij de rest.

Reacties