Rozemarijn portosaus

Foto Cathy Van de Moortele

Sauzen zijn ooit echt mijn sterkte geweest, maar ik wil het echt wel kunnen. Ik mis de basis en de technieken die nodig zijn om een heerlijke saus op tafel te zetten. Een saus die vol en rijk van smaak is, die niet schift van zodra je ze op tafel zet. Kortom, een saus waar je trots op kan zijn.

Deze rozemarijn portosaus is heel geslaagd. Ik ben er superblij mee! Een goeie begeleider bij wild, bij eend maar ook bij rosbief of lamsvlees lijkt het me een fijne combinatie. Ik maak nog niet zelf mijn fonds, maar de fonds van Lacroix zijn momenteel favoriet hier.

Wat hebben we nodig:

  • 1 eetlepel olijfolie
  • 1 eetlepel boerenboter
  • 1 banaansjalot, gepeld en gesnipperd
  • 1 tak rozemarijn
  • 2 eetlepels balsamico azijn
  • 100 gr rode portwijn
  • 240 gr runderfond van Lacroix
  • peper van de molen
  • zout
  • 1 eetlepel maïzena
  • enkele klontjes boter

Hoe gaan we te werk:

  • Laat de olijfolie warm worden met de boter in een sauspan.
  • Fruit de sjalotsnippers en laat ze mooi kleuren tot ze zoet gaan ruiken.
  • Rits de blaadjes van de rozemarijn en hak ze fijn. Doe ze bij de sjalotjes.
  • Blus de sjalotjes met balsamico en port.
  • Voeg ook de runderfond toe en laat de saus even koken.
  • Verminder de warmte en laat de saus 15 min pruttelen.
  • Kruid met peper en zout.
  • Zeef de saus.
  • Warm de saus weer even goed op. Als ze te vloeibaar is, meng dan 1 eetlepel maïzena met 1 eetlepel koud water en giet dat in deeltjes bij de saus, tot ze de dikte heeft die je wenst.
  • Net voor het opdienen, roer je enkele klontjes boter door de saus, zodat ze mooi glanst.

TIP:

Je kan ipv port ook madeira of marsala gebruiken. Dit zijn allemaal versterkte wijnen en die hoef je niet te reduceren. Als je rode wijn zou gebruiken, dan moet je die wel voor de helft laten inkoken.
Varieer in je kruiden: thijm, salie, dragon, ..


Reacties