Butternut paprika soep

Foto Cathy Van de Moortele

's Avonds geniet ik graag van een kom verse soep, gezellig, op de bank, met een Netflix serie op de achtergrond. Deze soep verwarmt je ziel. Ik heb ze gemaakt in mijn Cuisine Companion, maar je kan ze evengoed in de soupmaker of gewoon op het fornuis maken.

Wat hebben we nodig:

  • olijfolie
  • 1 ui, gepeld en gesnipperd
  • 1 preiwit, schoongemaakt en in halve ringetjes gesneden
  • 1/2 butternut, niet geschild, van de pitten ontdaan en in blokjes gesneden
  • 1/2 gele paprika, ontpit, schoongemaakt en in blokjes gesneden
  • peper van de molen
  • zout
  • 700 ml (kippen)bouillon
  • snuifje paprikapoeder
  • room (facultatief)

Hoe gaan we te werk:

  • Doe een scheutje olijfolie in de pot en fruit de groenten aan. Laat ze niet kleuren, dus zet het vuur niet te hoog.
  • Kruid met peper en zout.
  • Overgiet met de bouillon en breng aan de kook.
  • Laat de soep garen tot alle groentjes zacht zijn.
  • Mix de soep met de staafmixer of haal ze door de blender.
  • Kruid af met paprikapoeder.
  • Serveer de soep in diepe kommen en werk af met room.

TIP:

In de soupmaker gebruik ik altijd hete bouillon, zodat mijn soep op het einde fluweelzacht gemixt wordt. Als je in een soupmaker diepvriesgroenten wil gebruiken, zorg dan dat ze volledig ontdooid zijn voor je ze gebruikt. De voorgeprogrammeerde functies zijn namelijk voorzien op verse groenten.
In de Cuisine Companion maak ik gebruik van het mes om de groenten fijn te snijden. De soep wordt meteen in het toestel gemixt op het einde van het soepprogramma.

Reacties