Butternutsoep met chorizo en feta uit de Cuisine Companion

 

Foto Cathy Van de Moortele

Een tijdje terug kreeg ik een Cuisine Companion cadeau van een hele lieve vriendin, die er zelf te weinig gebruik van maakte. Ik was uiteraard dolenthousiast, want wie mij een beetje kent, weet dat ik gek ben op keukenmachines. Ik had al een Kenwood kCook, die ik vooral gebruik om de allerbeste rijstpap mee te maken maar met deze Cuisine Companion wil ik veel meer gaan doen. De stoomfunctie wordt hier meerdere keren per week gebruikt voor aardappelen en groenten. Vandaag maak ik er soep mee.

Wat hebben we nodig:

  • 1 sjalot, gepeld en grof gehakt
  • 1 gele paprika, schoongemaakt en grof gehakt
  • 1 kleine butternut, gewassen (niet geschild), ontpit en in blokjes gesneden
  • 800 ml verse groentebouillon
  • peper van de molen
  • zout
  • 100 gr chorizo, ontveld en in blokjes gesneden
  • 100 gr feta, drooggedept en in blokjes gesneden
  • verse peterselie
  • olijfolie

Hoe gaan we te werk:

  • Doe de sjalot, paprikablokjes en butternut in de kom van de Cuisine Companion waarin je eerst het hakmes vastgeklikt hebt.
  • Overgiet met de bouillon.
  • Kies voor het soepprogramma. Het duurt 40 min voor je soep mooi gaar en fluweelzacht gemixt is.
  • Kruid de soep met peper en zout.
  • Giet de soep over in een terrine en maak de kom, het mes en het deksel schoon.
  • Klik het mes weer vast in de kom en doe de chorizo er in.
  • Hak de chorizo gedurende 1 min fijn op snelheid 11.
  • Voeg de feta en peterselie toe en hak nogmaals 1 min op snelheid 11.
  • Giet de soep in diepe kommen en leg er enkele lepeltjes van het chorizo-fetamengsel in.
  • Werk af met olijfolie.

TIP:

Geef krokant stokbrood bij de soep.
Je kan deze soep uiteraard ook gewoon op het vuur klaarmaken. Doe alle groentjes in een grote pot en overgiet met de bouillon. Breng de soep aan de kook en laat ze garen tot alle groentjes zacht zijn. Maak de soep fijn in de blender of met de staafmixer. Hak de chorizo, feta en peterselie fijn in de keukenrobot.

Reacties