Lauwwarme octopus aardappelsalade

 

Foto Cathy Van de Moortele

Ik vind octopus echt zo lekker! Het maakt me instant happy en het doet me verlangen naar de zomer. Liefst eet ik hem gegrild op de BBQ, maar dan wil ik er ook meteen het mooie weer bij. 
Koop een verpakking gekookte octopustentakels voor deze aardappelsalade. 

Wat hebben we nodig:

  • olijfolie
  • 2 grote aardappelen, geschild en in blokjes gesneden
  • peper van de molen
  • zout
  • 250 gr octopus, in stukjes gesneden
  • 1/2 rode ui, gepeld en fijngesnipperd
  • handvol platte peterselie, fijngesnipperd
  • 1 grote tomaat, in blokjes gesneden
  • enkele chilivlokjes
  • sap van 1/2 citroen

Hoe gaan we te werk:

  • Zet een grote pan op het vuur en laat er een bodem olijfolie goed warm in worden.
  • Droog de aardappelblokjes goed af en laat ze in de olie glijden. 
  • Kruid met peper en zout.
  • Bak de rauwe aardappelblokjes op medium warmte tot ze gaar en licht gekleurd zijn.
  • Meng de aardappelblokjes met de octopus, ui, peterselie, blokjes tomaat.
  • Kruid met chili, zout, citroensap en olijfolie.

TIP:

Je kan ook koude, gekookte aardappelblokjes gebruiken, maar ik vond deze lauwwarme versie best aangenaam om te eten.
Heb je nog zwarte, ontpitte olijven in huis? Voeg ze gerust toe, in plakjes gesneden. Ook kappertjes doen het hier goed bij.

Reacties