Kruidige kaasbal met nootjes

 

Foto Cathy Van de Moortele

Ik had een hele lading besteld Pico's besteld bij de Notenshop. Kleine broodstokjes, ideaal voor bij het aperitief en een heerlijke dip. Vandaag had ik zin in die pico's, maar had precies niet echt iets in huis wat ik er bij kon serveren. Maar er was wel Philadelphia en ik had nog enkele plakjes prosciutto en wat verse tuinkruiden. Deze kruidige kaasbal met nootjes is heerlijk! Probeer het zelf maar eens. Ik bewaar de overschot in porties in de vriezer. Snel ontdooid, pico's heb ik altijd in de voorraadkast en dat aperitief is snel uitgeschonken. Nu nog gasten in huis krijgen..

Wat hebben we nodig:

  • 225 gr Philadelphia roomkaas natuur (1 vlootje)
  • 40 gr boerenboter, op kamertemperatuur
  • 40 gr cheddar, vers geraspt
  • snuif uienpoeder
  • snuif lookpoeder
  • peper van de molen
  • enkele chilivlokjes
  • 1 pijpajuin, schoongemaakt en fijngesnipperd
  • 6 blaadjes basilicum, opgerold en fijngesneden
  • verse peterselie, fijngesnipperd
  • 40 gr prosciutto, fijngesnipperd
  • nootjes naar keuze (amandelstiftjes, pecannoten, walnoten, pijnboompitjes, hazelnoten,...), geroosterd en fijngehakt

Hoe gaan we te werk:

  • Doe de roomkaas met de boter en de cheddar in een keukenrobot en mix glad.
  • Kruid met uienpoeder, lookpoeder, peper en zout (voeg geen zout toe als je zoute crackers serveert bij kaas, anders wel) en chilivlokjes.
  • Meng de pijpajuintjes, verse kruiden en prosciutto met een spatel door de kaas.
  • Dek goed af en zet 1-4u weg in de koeling.
  • Vul een schaaltje met de nootjes.
  • Maak één grote - of meerdere kleine - ballen van de kaas en rol ze door de nootjes. Ik heb ze ook nog eens door extra fijngesnipperde peterselie gerold, voor extra kleur.
  • Serveer met crackers of pico's of partjes appel.

TIP:

Je kan de kaasballen goed afgesloten ook in de vriezer bewaren voor onverwachts bezoek. De ballen zijn snel ontdooid als ze niet te groot zijn.

Reacties