Spaghetti met octopus en chorizo

 

Foto Cathy Van de Moortele

Een volledige octopus garen, is iets wat we in BelgiĆ« niet zo vaak doen. Ik had er toevallig wel eentje van Gambas at home in mijn diepvriezer zitten. Ik gaar deze octopus liefst sous-vide, dan heb ik er geen omkijken naar en weet ik dat hij perfect gegaard zal zijn (ik ga voor 6u op 77°C, met een beetje olijfolie, peper en zout -  de tentakels snij ik los van elkaar). Niet iedereen kan thuis deze methode toepassen en dan kan je natuurlijk ook gewoon gekookte octopus kopen. Dan ben je ook veel sneller klaar. 

Wat hebben we nodig:

  • olijfolie
  • 100 gr chorizo, ontveld en in blokjes gesneden
  • 250 gr gekookte octopustentakels, in kleine stukjes gesneden
  • 500 ml (kers)tomatensaus
  • 1 eetlepel tomatenpuree van een goed merk
  • peper van de molen
  • zout
  • 10 verse basilicumblaadjes, gesnipperd
  • 1/4 bussel platte peterselie, gesnipperd
  • Parmezaanse kaas naar smaak, vers geraspt
  • verse pasta voor 2 personen

Hoe gaan we te werk:

  • Laat wat olijfolie warm worden in een diepe hapjespan en bak er de chorizo in aan.
  • De chorizo zal zijn olie vrijgeven, wat garant staat voor extra smaak.
  • Voeg 200 gr van de octopus toe en laat die even meebakken.
  • Voeg de tomatensaus en de tomatenpuree toe en meng goed.
  • Kruid met peper, zout en de helft van de basilicum en peterselie.
  • Kook ondertussen de pasta al dente in ruim, gezouten water.
  • Breng de al dente pasta over in de pan met de tomatensaus en voeg ook een pollepel pastakookvocht toe. Het kookvocht zal helpen om de pasta verder te laten garen in de saus en zorgt ook voor binding van je saus.
  • Blijf beetje per beetje pastakookvocht toevoegen tot je pasta gaar is.
  • Roer de vers geraspte kaas door je pasta gerecht en strooi er de resterende verse kruiden over.
  • Verdeel de pasta over twee mooie borden.
  • Versnipper de rest van de octopus en strooi die over de twee borden.

TIP:

Moest je aan verse chorizo kunnen geraken: doen!

Reacties